Debaty
Moment wygaśnięcia mandatu posła wybranego na funkcję objętą niepołączalnością
Biuro Analiz Sejmowych| Konstytucja| mandat posła| Ordynacja wyborcza| PKW| Sejm| wybory powszechne| wygaśnięcie mandatu
włącz czytnikProblematyka wygaśnięcia mandatu realizowana była w unormowaniach ordynacji wyborczych. W art. 177 ust. 1 pkt 6 ordynacji wyborczej do Sejmu RP i Senatu RP z 2001 r. mówi się o wygaśnięciu mandatu posła w kontekście art. 102 Konstytucji, po późniejszej nowelizacji punktu 6a w odniesieniu do posła wybranego do PE, przesądzając (art. 177 ust. 4) o wygaśnięciu mandatu z dniem wybrania. O ile mandat wygasał w terminie określonym w art. 177 ust. 4, to fakt ten musiał zostać potwierdzony — deklaratoryjnie a nie konstytutywnie — w postanowieniu wydanym przez marszałka Sejmu stosownie do art. 178 ust. 1 ordynacji; postanowienie takie należało ogłosić w Dzienniku Urzędowym „Monitor Polski” i doręczyć Państwowej Komisji Wyborczej [dalej też: PKW]. Już wtedy istotne było więc rozumienie pojęcia „dzień wybrania” i precyzyjne wyznaczenie dnia wygaśnięcia mandatu posła. W tej sprawie Biuro Analiz Sejmowych wydało kilka opinii prawnych (W. Odrowąż-Sypniewski, P. Chybalski).
Jak wiadomo z praktyki, oficjalny wynik wyborów powszechnych na ogół nie jest znany w dniu głosowania, nie wiadomo, kto został wybrany. Teoretycznie możliwe są dwa różne rozumienia ustawowego pojęcia „dzień wybrania” — będzie to albo dzień wyborów (głosowania), albo dzień ogłoszenia wyników wyborów. Dawniejsze konstatacje wynikające z ordynacji wyborczych pozostają jednak nadal aktualne, mimo wejścia w życie kodeksu wyborczego, który uchylił tamte ustawy, ale co do meritum przejął ich rozwiązania. Należy więc przypomnieć, że — zgodnie z art. 238 k.w. — PKW ogłasza wyniki wyborów w „Dzienniku Ustaw” w formie obwieszczenia (oraz podaje do publicznej wiadomości); w obwieszczeniu zamieszcza się podstawowe informacje zawarte w protokołach wyborów posłów w okręgach wyborczych, w tym również nazwiska posłów wybranych z poszczególnych list. W praktyce dopiero dzień ofi cjalnego ogłoszenia wyników faktycznie umożliwia zmianę statusu. Wprawdzie to w dniu głosowania wyborcy opowiadają się za powierzeniem mandatu określonemu kandydatowi, ale z faktu tego nie daje się wywieść praktycznych konsekwencji zakazu łączenia mandatów (wygaśnięcia mandatu).
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.