Debaty



Moment wygaśnięcia mandatu posła wybranego na funkcję objętą niepołączalnością

Biuro Analiz Sej­mowych| Konstytucja| mandat posła| Ordynacja wyborcza| PKW| Sejm| wybory powszechne| wygaśnięcie mandatu

włącz czytnik

Na koniec wreszcie należałoby zwrócić uwagę na art. 364 § 3 k.w., z którego brzmienia explicite wynika, że poseł do PE wybrany w trakcie kadencji na posła na Sejm albo na senatora traci mandat posła do PE „z dniem ogłoszenia przez Państwo­wą Komisję Wyborczą wyników wyborów do Sejmu albo do Senatu”. Jest to taki sam rodzaj konstrukcji, jak w przypadku już omawianej, „odwrotnej”, gdy poseł lub senator uzyskuje kolejny mandat w trakcie kadencji. Mamy tu wyraźne rozstrzygnięcie ustawodawcy zbieżne z interpretacją art. 247 § 5 k.w. Rozbieżność obu skonfrontowa­nych przepisów kodeksu wyborczego jest, jak się wydaje, pewną niezręcznością usta­wodawcy, ale nie są to konstrukcje sprzeczne i zbyt daleko idące byłoby wyciąganie wniosku, że przez odmienne formuły (racjonalny) ustawodawca chciał wyrazić od­mienne treści. Przeciw takiemu rozróżnieniu przemawia przedstawiona wcześniej ar­gumentacja dotycząca wykładni art. 247 § 5 k.w. Przepis art. 364 § 3 k.w. tylko wy­daje się ją wzmacniać. Nie dostrzegam żadnego argumentu merytorycznego, aby obie te jednorodzajowe w charakterze sytuacje miały być przez ustawodawcę traktowane różnie. „Dzień wybrania”, zgodnie z art. 247 § 5 k.w., należy więc rozumieć jako dzień ogłoszenia obwieszczenia PKW o wynikach wyborów.

* Opinia została napisana 4 listopada 2013 r. (przyp. red. Przeglądu Sejmowego).
**Autor - prof. dr hab. z Uniwersytetu Gdańskiego, jest sekretarzem naukowym Przeglądu Sejmowego.
Przegląd Sejmowy

Poprzednia 1234 Następna

Debaty

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.