Debaty
Moment wygaśnięcia mandatu posła wybranego na funkcję objętą niepołączalnością
Biuro Analiz Sejmowych| Konstytucja| mandat posła| Ordynacja wyborcza| PKW| Sejm| wybory powszechne| wygaśnięcie mandatu
włącz czytnikNa koniec wreszcie należałoby zwrócić uwagę na art. 364 § 3 k.w., z którego brzmienia explicite wynika, że poseł do PE wybrany w trakcie kadencji na posła na Sejm albo na senatora traci mandat posła do PE „z dniem ogłoszenia przez Państwową Komisję Wyborczą wyników wyborów do Sejmu albo do Senatu”. Jest to taki sam rodzaj konstrukcji, jak w przypadku już omawianej, „odwrotnej”, gdy poseł lub senator uzyskuje kolejny mandat w trakcie kadencji. Mamy tu wyraźne rozstrzygnięcie ustawodawcy zbieżne z interpretacją art. 247 § 5 k.w. Rozbieżność obu skonfrontowanych przepisów kodeksu wyborczego jest, jak się wydaje, pewną niezręcznością ustawodawcy, ale nie są to konstrukcje sprzeczne i zbyt daleko idące byłoby wyciąganie wniosku, że przez odmienne formuły (racjonalny) ustawodawca chciał wyrazić odmienne treści. Przeciw takiemu rozróżnieniu przemawia przedstawiona wcześniej argumentacja dotycząca wykładni art. 247 § 5 k.w. Przepis art. 364 § 3 k.w. tylko wydaje się ją wzmacniać. Nie dostrzegam żadnego argumentu merytorycznego, aby obie te jednorodzajowe w charakterze sytuacje miały być przez ustawodawcę traktowane różnie. „Dzień wybrania”, zgodnie z art. 247 § 5 k.w., należy więc rozumieć jako dzień ogłoszenia obwieszczenia PKW o wynikach wyborów.
* Opinia została napisana 4 listopada 2013 r. (przyp. red. Przeglądu Sejmowego).
**Autor - prof. dr hab. z Uniwersytetu Gdańskiego, jest sekretarzem naukowym Przeglądu Sejmowego.
Przegląd Sejmowy
Poprzednia 1234 Następna
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Brak komentarzy.