Debaty
Projekt ustawy o zmianie konstytucji RP w zakresie ochrony lasów państwowych
Jan Bury| Komisja konstytucyjna| Konstytucja| Lasy Państwowe| PO| PSL| Sejm| skarb państwa| SLD| Twój Ruch
włącz czytnikDodam jednak, że w projekcie pierwotnym chodziło o wyjątki „określone w ustawie” — a więc bez żadnych dalszych ograniczeń, zaś w sprawozdaniu Komisji mowa jest o wyjątkach określonych w ustawie, ale z dalszym dookreśleniem konstytucyjnym typu zawężającego — tylko jako wyjątki „uzasadnione celami publicznymi lub celami zrównoważonej gospodarki leśnej”. Stanowisko Komisji jawi się tu jako pewien kompromis między pozostawieniem pełnej swobody ustawodawcy zwykłemu, a pełnym związaniem go zakazem jakichkolwiek odstępstw od zasady wykluczenia przekształceń własnościowych lasów państwowych. U podstaw zgłoszonej poprawki można widzieć albo totalną nieufność wobec ustawodawcy zwykłego, albo przekonanie o obiektywnym braku potrzeby jakichkolwiek wyjątków. Względy ostrożności regulacyjnej, bazujące też na doświadczeniu społecznym, nakazywałyby raczej dostrzegać racjonalność propozycji zawartej w sprawozdaniu Komisji. Mieści się w tym jednak przyjęcie do wiadomości, że rzeczywisty zakres ochrony lasów będzie wyznaczać ustawodawca zwykły, tyle że związany wskazanymi konstytucyjnie granicami.
Granice, o których mowa, wyznaczają użyte pojęcia „celów publicznych” lub „celów zrównoważonej gospodarki leśnej”. Pozostaje otwartą kwestia, na ile pojęcia te wyznaczają ustawodawcy zakres ograniczonej swobody, bo nie budzi wątpliwości, że są one ocenne i jednak dość ogólne. Użycie ich, w proponowanym przez Komisję brzmieniu przepisu, bronić się może jedynie o tyle, że oba pojęcia są już konstytucyjnie zakotwiczone, bowiem są zawarte w art. 21 ust. 2 (cele publiczne) i art. 5 (zasada zrównoważonego rozwoju — przetransformowana w cele zrównoważonej gospodarki leśnej).
Przy założeniu, że nowelizacja konstytucji miałaby jednak zostać uchwalona, w konkluzji powyższych uwag należałoby się opowiedzieć przeciwko poprawce zgłoszonej w drugim czytaniu projektu. Taka też była konkluzja opinii prawnej w sprawie poprawki zgłoszonej w drugim czytaniu19. W związku z tym, że w czasie drugiego czytania zgłoszono do projektu ustawy poprawkę, Sejm na podstawie art. 86j rS skierował projekt ponownie do Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa w celu rozpatrzenia zgłoszonej poprawki. Komisja po rozpatrzeniu poprawki na posiedzeniu w dniu 3 grudnia 2014 r., z uwzględnieniem opinii Biura Analiz Sejmowych, złożyła tego samego dnia dodatkowe sprawozdanie o projekcie (druk nr 2842-A ), wnosząc do Sejmu o odrzucenie poprawki. W dniu 17 grudnia 2014 r. Sejm przeprowadził trzecie czytanie projektu, odrzucając zarówno poprawkę zgłoszoną w toku drugiego czytania, jak i zgłoszone uprzednio wnioski mniejszości. W głosowaniu nad przyjęciem w całości projektu ustawy o zmianie Konstytucji RP brało udział 443 posłów; wymagana większość 2/3 wynosiła 296 posłów. Za przyjęciem nowelizacji głosowało 291 posłów, przeciw było 150, wstrzymało się 2 posłów. Marszałek stwierdził, że Sejm nie uchwalił ustawy o zmianie Konstytucji RP. Do wymaganej większości zabrakło 5 głosów. Przeciw ustawie opowiedzieli się posłowie Klubu Parlamentarnego PiS, optujący za rygorystycznym wykluczeniem dopuszczalności przekształceń własnościowych lasów państwowych. Warto też podkreślić, iż w ostatnich wypowiedziach poselskich wrócił argument o potrzebie kierowania projektów ustaw o zmianie konstytucji do powoływanej w tym celu Komisji Nadzwyczajnej, a nie do resortowej komisji stałej Sejmu.
*Prof. dr Andrzej Szmyt - Uniwersytet Gdański
Przegląd Sejmowy nr 3/2015
Poprzednia … 17181920 Następna
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.