Debaty
Status prawnoustrojowy szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
ABW| Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego| Agencja Wywiadu| CBA| centralny organ administracji państwowej| kontrola operacyjna| koordynator służb specjalnych| nadzór nad slużbami specjalnymi| Prezydent| Rada Ministrów
włącz czytnikWiększość z organów administracji rządowej, które realizują zadania z obszaru bezpieczeństwa narodowego, to podmioty funkcjonujące w ramach działów administracji rządowej, takich jak: „sprawy wewnętrzne”, „obrony narodowej” oraz kilku innych resortów. Nadzór nad działalnością tych podmiotów sprawują członkowie Rady Ministrów, kierujący danym działem administracji rządowej jako tzw. ministrowie resortowi. W zależności od definiowania terminów użytych w przepisach art. 146 ust. 4 pkt 4, 7, 8 i 11 Konstytucji, gdzie wskazuje się konstytucyjne zadania Rady Ministrów w sferze szeroko rozumianego bezpieczeństwa, czyli w zależności od definiowania pojęć: „bezpieczeństwo państwa”, „porządek publiczny”, „interes Skarbu Państwa”, „obrona narodowa”, można do tej grupy zaliczyć takich członków rządu, jak ministrowie: spraw wewnętrznych, obrony narodowej, skarbu państwa, finansów lub poszerzyć to grono o ministrów: gospodarki, transportu, sprawiedliwości. Katalog ten nie ma charakteru zamkniętego i może ulegać zmianie w zależności od określonej w ustawie struktury działów administracji rządowej oraz, co się z tym wiąże, aktualnego składu rządu.
II. SZEF ABW JAKO CENTRALNY ORGAN ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ
Uwarunkowania konstytucyjne determinują usytuowanie w strukturze administracji rządowej takich organów państwowych, jak szef ABW. To one właśnie decydują o zaliczeniu ich do grupy organów administracji rządowej, za pośrednictwem której Rada Ministrów realizuje zadania w sferze bezpieczeństwa narodowego. Z tego też powodu w ustawach kompetencyjnych nadaje się tym podmiotom status centralnych organów administracji rządowej, działających za pomocą urzędów administracji rządowej. Tak jest zarówno w przypadku szefa ABW, jak i innych centralnych organów administracji rządowej, które, w myśl rozwiązań prawnych, mają zajmować się ochroną kluczowych aspektów bezpieczeństwa (bezpieczeństwa państwa, bezpieczeństwa obywateli, porządku publicznego, porządku konstytucyjnego, bezpieczeństwa ekonomicznego).
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
ABW udostępnia tylko częściowo statystykę kontroli operacyjnej
Obce służby w służbie RP?
Sądy bez oporów zatwierdzają kontrole operacyjne
Stanowisko HFPC w sprawie reformy służb specjalnych
Po wyroku TK ws. bilingów Sejm pracuje nad zmianami w ABW
Biernacki: politycy nie mogą ingerować w pracę służb i prokuratury
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.