Debaty



Status prawnoustrojowy szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego

ABW| Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego| Agencja Wywiadu| CBA| centralny organ administracji państwowej| kontrola operacyjna| koordynator służb specjalnych| nadzór nad slużbami specjalnymi| Prezydent| Rada Ministrów

włącz czytnik

Większość z organów administracji rządowej, które realizują zadania z obszaru bezpieczeństwa narodowego, to podmioty funkcjonujące w ramach działów administracji rządowej, takich jak: „sprawy wewnętrzne”, „obrony narodowej” oraz kilku in­nych resortów. Nadzór nad działalnością tych podmiotów sprawują członkowie Rady Ministrów, kierujący danym działem administracji rządowej jako tzw. ministrowie re­sortowi. W zależności od definiowania terminów użytych w przepisach art. 146 ust. 4 pkt 4, 7, 8 i 11 Konstytucji, gdzie wskazuje się konstytucyjne zadania Rady Ministrów w sferze szeroko rozumianego bezpieczeństwa, czyli w zależności od definiowania pojęć: „bezpieczeństwo państwa”, „porządek publiczny”, „interes Skarbu Państwa”, „obrona narodowa”, można do tej grupy zaliczyć takich członków rządu, jak ministro­wie: spraw wewnętrznych, obrony narodowej, skarbu państwa, finansów lub posze­rzyć to grono o ministrów: gospodarki, transportu, sprawiedliwości. Katalog ten nie ma charakteru zamkniętego i może ulegać zmianie w zależności od określonej w ustawie struktury działów administracji rządowej oraz, co się z tym wiąże, aktualnego składu rządu.

II. SZEF ABW JAKO CENTRALNY ORGAN ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ

Uwarunkowania konstytucyjne determinują usytuowanie w strukturze administracji rządowej takich organów państwowych, jak szef ABW. To one właśnie decydują o za­liczeniu ich do grupy organów administracji rządowej, za pośrednictwem której Rada Ministrów realizuje zadania w sferze bezpieczeństwa narodowego. Z tego też powodu w ustawach kompetencyjnych nadaje się tym podmiotom status centralnych organów administracji rządowej, działających za pomocą urzędów administracji rządowej. Tak jest zarówno w przypadku szefa ABW, jak i innych centralnych organów administracji rządowej, które, w myśl rozwiązań prawnych, mają zajmować się ochroną kluczowych aspektów bezpieczeństwa (bezpieczeństwa państwa, bezpieczeństwa obywateli, porządku publicznego, porządku konstytucyjnego, bezpieczeństwa ekonomicznego).

Debaty

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.