Państwo
Biuletyn Kompas - O NGO i funduszach UE w gmachu Senatu RP a zaufanie władzy do obywateli
EFRR| EFS| Lokalne Grupy Działania| Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju| MPiPS| NGO's| polityka spójności| RLKS| walka z wykluczeniem
włącz czytnikAnalogicznych obserwacji na temat planowanego wykorzystania RLKS dokonać można na podstawie opracowanego przez MIR dokumentu „Zasady realizacji instrumentu Rozwój lokalny kierowany przez społeczność w Polsce” czy też odpowiednich zapisów przyjętej przez polski rząd Umowy Partnerstwa. Potwierdziła to wspomniana wypowiedź przedstawiciela MIR. Otóż, zaplanowano w naszym kraju trzy możliwe formuły stosowania RLKS – bezpośrednią (realizacja jedno lub wielofunduszowych Lokalnych Strategii Rozwoju - LSR na całym obszarze województwa), pośrednią (wsparcie LGD na obszarach wiejskich lub rybackich za pomocą dedykowanych im konkursów, wyłącznie dla LGD albo wskazanie LGD jako jednego z możliwych beneficjentów w zwykłych konkursach) i mieszaną (łączącą obie poprzednie opcje). Tak naprawdę, co przyznaje się nawet w wymienionych dokumentach rządowych, tylko pierwsza z tych form zapewnia pełne stosowanie zasad uwzględnionych w rozporządzeniach unijnych, gdzie przedstawiciele lokalnych społeczności włączani są w planowanie i prowadzenie lokalnego rozwoju w ramach tworzonych przez siebie LGD. Co ważne, takie podejście jest również możliwe na obszarach miejskich. Jednak w ich przypadku dokumenty polskie określają zastosowanie RLKS jako opcjonalne i uzależnione od decyzji poszczególnych samorządów.
Polski rząd zaplanował, że RLKS w ramach EFRROW i EFMR będzie wdrażany zawsze w formule bezpośredniej. Natomiast uwzględnienie tego instrumentu przy wydatkowaniu środków z polityki spójności (w ramach EFS i EFRR) zostało uzależnione od decyzji samorządu danego województwa i wpisania tego do konkretnego Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO). Będzie mogło zachodzić w jednej z trzech wymienionych formuł. Analiza dostępnych projektów tych programów pokazuje, że RLKS w tym momencie planują stosować tylko trzy polskie województwa. Podlaskie i kujawsko-pomorskie chcą stosować RLKS w formie bezpośredniej, a śląskie w formie pośredniej. Dwa dalsze regiony mają się jeszcze nad tym zastanawiać, ale tak naprawdę większych szans na zmianę ich podejścia w tym zakresie chyba nie ma.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
W nowej unijnej perspektywie budżetowej samorządy będą rozdzielać więcej pieniędzy
Biuletyn Kompas - Po konsultacjach ustawy o zasadach realizacji programów operacyjnych polityki spójności
Biuletyn Kompas: Jak obywatele wysp decydują o wydawaniu środków europejskich (cz. 1)
Szukając partnerów w pozarządówce
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.