Państwo
Dziewiętnaste życie ustawy medialnej. Od 1992 r. walka toczy się głównie o stołki
abonament RTV| Jan Dworak| KRRiT| media publiczne| nadawcy| ustawa medialna
włącz czytnikPodobne zarzuty wysuwała Andżelika Możdżanowska (PSL). Posłanka Kukiz’15 Elżbieta Borowska w imieniu klubu poparła projekt, ale z nadzieją, że będzie on rozwiązaniem czasowym, rozpoczynającym gruntowną reformę mediów publicznych.
Media publiczne do poprawy
W tegorocznych badaniach przedwyborczych serwisu MamPrawoWiedziec.pl przyszli posłowie w większości opowiedzieli się za koniecznością reformy mediów publicznych. Na pytania o media odpowiedziało 41 obecnych posłów, w tym 7 z klubu PiS, 13 z PO, 11 z Nowoczesnej, 7 z Kukiz’15.
39 posłów zgodziło się ze stwierdzeniem, że media publiczne wymagają pilnego wprowadzenia nowoczesnej ustawy, gwarantującej realizację właściwej im misji. Tylko jedna osoba była przeciwnego zdania – Jacek Wilk (Kukiz’15).
28 posłów w tym pięć osób z PiS jest zdania, że media publiczne powinny mieć charakter obywatelski i być finansowane z daniny, np. abonamentu. Za prywatyzacją mediów publicznych opowiedziały się trzy osoby, jedna z PO i dwie z Kukiz’15. Posłowie Nowoczesnej, która w swoim programie postulowała właśnie prywatyzację mediów publicznych, są jednak zwolennikami publicznego finansowania mediów.
Skąd pochodzą pieniądze na media publiczne?
Dofinansowanie mediów z opłat abonamentowych w ciągu ostatnich dwóch lat wzrosło z 470 mln do 750 mln zł, ale kwota ta nadal nie pokrywa kosztów mediów publicznych, a TVP i PR nie czerpią z tych pieniędzy po równo. PR wydaje rocznie blisko 250 mln zł, z czego 80 proc. pochodzi z abonamentu. Roczne koszty TVP to blisko 1,5 mld zł, a wpływy z abonamentu w 2014 r. pokryły zaledwie jedną trzecią tego budżetu.
Kwota, którą są skłonni zapłacić reklamodawcy, jest uzależniona od liczby widzów w danym czasie antenowym. Z kolei wysoka oglądalność programów nie musi wiązać się z ich jakością czy walorami edukacyjnymi (kryteria z zapisów ustawy medialnej). Program TVP, aby zagwarantować jej finansowanie, musi realizować nie tylko zapisy ustawowe, lecz także odpowiadać na potrzeby rynku.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
PiS: media, Internet, cenzura
A. Wróblewska: Kompleks gorszego dziecka
Koniec mediów publicznych. Teraz będą narodowe
Debata orientacyjna kolegium komisarzy UE na temat ostatnich wydarzeń w Polsce i ram prawnych w dziedzinie praworządności: pytania i odpowiedzi
MSZ do HFPC: nie skierujemy nowelizacji ustawy o mediach publicznych do Komisji Weneckiej
KRRiT prosi RPO o wniosek do Trybunału Konstytucyjnego
Wniosek RPO do Trybunału Konstytucyjnego w sprawie ustawy medialnej
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.