Państwo
Prawo o zgromadzeniach – krytyczne uwagi Rady Legislacyjnej
Europejska Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności| Konstytucja| prawo o zgromadzeniach| Rada Legislacyjna| RCL| Trybunał Konstytucyjny| Wolność zgromadzeń
włącz czytnikNiezależnie od powyższych uwag Rada Legislacyjna sugeruje rozważenie celowości posługiwania się w projektowanej ustawie pojęciem „decyzja”. Akt o rozwiązaniu zgromadzenia nie posiada cech typowych dla aktów określanych tym mianem. Nazwa ta sugeruje, że ustawodawcy chodzi w tym przypadku o formę prawną decyzji administracyjnej. Tryb wydawania takich aktów normuje kodeks postępowania administracyjnego („k.p.a.”), zawierający szereg uregulowań, których konieczność zastosowania może rodzić problemy w skutecznym stosowaniu przepisu art. 13 ust. 3 projektowanej ustawy. W doktrynie wykazuje się, że akt rozwiązania zgromadzenia nie powinien przybierać formy prawnej decyzji administracyjnej, gdyż jest to generalny akt administracyjny (stosowania prawa), przy podejmowaniu którego niektórych przepisów k.p.a. nie da się nawet zastosować (zob. E. Szewczyk, M. Szewczyk, Generalny akt administracyjny, Warszawa 2014, s. 187–188). Z uwagi na to, że taki akt określa sytuację prawną adresatów określonych w sposób generalny (uczestników zgromadzenia), bardziej odpowiednią formą byłoby w tym przypadku „zarządzenie” osoby reprezentującej organ właściwy w sprawach zgromadzeń.
4. Uwagi dotyczące rozdziału 3 („Postępowanie w sprawach zgromadzeń stacjonarnych”)
4.1. Jak już wskazano wyżej, przepisy rozdziału 3 nie stosują się do wszystkich zgromadzeń stacjonarnych w rozumieniu art. 3 pkt 1. Zgodnie bowiem z art. 17, jeżeli zgromadzenie stacjonarne „będzie powodować zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego na drogach publicznych lub utrudnienia dla ruchu drogowego, a w szczególności powodować zmiany w jego organizacji”, to do takiego zgromadzenia znajdują zastosowanie przepisy o marszach, zawarte w rozdziale 2.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.