TK



Opinia o nowym poselskim projekcie Ustawy o TK

włącz czytnik

14.         Data wejścia w życie ustawy

Art. 85 „Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia”.

Uwagi:

Autorzy projektu ustawy wskazali, że: „Vacatio legis nie jest długie ze względu na to, że rozwiązania projektowanej ustawy, z niewielkimi wyjątkami, są dobrze znane zarówno Trybunałowi Konstytucyjnemu, jak i ewentualnym uczestnikom postępowania, oraz innym podmiotom, które – w świetle ustawy – mają określone uprawnienia, obowiązki lub kompetencje wobec TK. Przepisy w tym kształcie były podstawą procedowania przez ostatnie ponad 18 lat” (s. 22).

W uzasadnieniu wyroku w sprawie K 47/15 Trybunał podkreślił, że ustanawiając okres spoczywania ustawy ustawodawca powinien uwzględnić „konieczność zapewnienia odpowiedniego czasu na (…) rozstrzygnięcie ewentualnych zastrzeżeń co do konstytucyjności wprowadzanych zmian (zwłaszcza gdy były podnoszone już na etapie postępowania legislacyjnego i nie zostały wówczas rozważone, a sama ustawa nie była przedmiotem kontroli prewencyjnej)”.

Z uwagi na wyrok K 47/15 przewidziany w projekcie ustawy 14-dniowy okres vacatio legis może budzić wątpliwości w kontekście możliwości dokonania kontroli konstytucyjności ustawy przed jej wejściem w życie, w sytuacji w której Prezydent nie skorzysta z prerogatywy określonej w art. 122 ust. 3 Konstytucji do złożenia wniosku w trybie kontroli prewencyjnej. Wyznaczenie przez ustawodawcę odpowiedniego okresu vacatio legis w przypadku ustawy dotyczącej organizacji i trybu postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym ma szczególne znaczenie, nie tylko w kontekście możliwości dostosowania sytuacji prawnej adresatów do nowej regulacji ustawowej, ale przede wszystkim umożliwienia Trybunałowi dokonania kontroli konstytucyjności tej ustawy przed jej wejściem w życie. O konieczności stworzenia możliwości orzekania o ustawie regulującej funkcjonowanie Trybunału, zanim zacznie ona być stosowana, zwrócono szczególną uwagę w Opinii Komisji Weneckiej. Brak takiej możliwości oznaczałby, że ustawa zwykła mogłaby oznaczać koniec kontroli konstytucyjności.

 

Zob. punkt 35-41 Opinii Komisji Weneckiej.

Poprzednia 18192021 Następna

Trybunał Konstytucyjny

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze