TK



Projekt ustawy o TK z 26 czerwca 2016 - uwagi o głównych problemach prawnych

włącz czytnik

Zastosowanie art. 92 projektowanej ustawy mogłoby teoretycznie doprowadzić do podjęcia obowiązków sędziowskich nie przez tych trzech sędziów ważnie wybranych przez Sejm poprzedniej kadencji na podstawie konstytucyjnych przepisów, ale przez trzy osoby wybrane przez Sejm bieżącej kadencji 2 grudnia 2015 r., od których Prezydent odebrał ślubowanie 3 grudnia 2015 r., a które nie podjęły dotychczas obowiązków sędziowskich.

Wyrok z 3 grudnia 2015 r., K 34/15, ma moc powszechnie obowiązującą (art. 190 ust. 1 Konstytucji). Wiąże on zatem także sam Trybunał Konstytucyjny i jego Prezesa. Dlatego zastosowanie art. 92 projektowanej ustawy nie może doprowadzić do zniweczenia skutków wyroku z 3 grudnia 2015 r., K 34/15.

15. Art. 94 - vacatio legis

Zgodnie z art. 94 projektowanej ustawy wchodzi ona w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Dla tak istotnej zmiany prawa jak wprowadzenie nowej ustawy regulującej funkcjonowanie jednego z najważniejszych centralnych konstytucyjnych organów państwa ustawodawca przewidział zatem okres vacatio legis zasadniczo wymagany dla przepisów prawa powszechnie obowiązującego przez Ustawę z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (art. 4 ust. 1; Dz. U. z 2016 r., poz. 296). Można mieć bardzo poważne wątpliwości co do tego, czy 14-dniowa vacatio legis przewidziana w art. 94 projektowanej ustawy spełnia konstytucyjne kryterium odpowiedniości, wynikające z art. 2 Konstytucji (zasada poprawnej legislacji).

Trybunał Konstytucyjny

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.