TK



Arabskie petrodolary a polski plan prywatyzacyjny – insider o przykładzie emiratu Abu Zabi

Abu Zabi| ADIA| ADNOC| Arabia Saudyjska| BRIC| Citigroup| Donald Tusk| petrodolary

włącz czytnik

Współpraca z General Electric[18]

Na mocy umowy zawartej 31 maja 2009, pomiędzy MDC i General Electric,[19] MDC zobowiązała się stać się jednym z dziesięciu największych właścicieli akcji GE (osiągnięcie tego celu wiąże się z nabyciem ok. 100 milionów akcji, co przy obecnej wycenie GE wynosi ok. 1,5 miliarda dolarów). Zobowiązanie to można interpretować, jako cenę nawiązania ścisłej współpracy z GE. W tej samej umowie nakreślono ramy współpracy. Jednym z jej elementów jest zawiązanie joint venture, którego celem będzie budowa przedsiębiorstwa finansowego na wzór GE Capital, a skoncentrowanego na Bliskim Wschodzie. MDC i GE zadeklarowali wniesienie łącznie około 8 miliardów dolarów środków własnych (rozłożonych po połowie między tymi podmiotami). Oprócz 4 miliardów dolarów, GE wnosi do tego przedsięwzięcia know-how wypracowany przez swój oddział GE Capital na przestrzeni wielu lat na całym świecie[20].

Inwestycja w SR Technics[21]

Historia inwestycji MDC w SR Technics, szwajcarską spółkę wydzieloną ze Swiss Air, zajmującą się obsługą, naprawą i remontami samolotów (ang. maintenance, repair, and overhaul – w skrócie MRO), jest bardziej skomplikowana. Inwestycja ta, dokonana wspólnie z funduszami z Dubaju, miała początkowo charakter mniejszościowy. W rezultacie niezbędnej restrukturyzacji finansowej i operacyjnej MDC objęła kontrolę nad SR Technics. Przejęcie SR Technics ma szerszy kontekst – MDC jest również właścicielem Abu Dhabi Aircraft Technologies (w skrócie ADAT), a przejęcie kontroli nad SR Technics stworzyło platformę, na której MDC będzie mogło budować wiodącego gracza MRO, mogącego w przyszłości konkurować z rynkowym liderem, Lufthansą Technics. Przejęcie SR Technics to przejęcie wiedzy i umiejętności spółki, która była doskonała technicznie, ale cierpiącej z powodu lokalizacji cechujących się wysokimi kosztami siły roboczej. Bardzo szybko po przejęciu kontroli SR Technics zamknęło oddział w Irlandii, a otworzyło nowy hangar na Malcie. Można podejrzewać, że proste naprawy samolotów wąskokadłubowych będą się odbywały na Malcie, a dalekosiężne szerokokadłubowce serwisowane będą w Abu Zabi. Prace wymagające wykwalifikowanej siły roboczej, będą zapewne nadal prowadzane w Zurichu, przynajmniej w najbliższym czasie. Podobnie jak w przypadku joint venture z GE motywacją inwestycji w SR Technics wydaje się być import know-how.

Publicystyka

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Artykuły powiązane

Brak art. powiąznych.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.