TK



Arabskie petrodolary a polski plan prywatyzacyjny – insider o przykładzie emiratu Abu Zabi

Abu Zabi| ADIA| ADNOC| Arabia Saudyjska| BRIC| Citigroup| Donald Tusk| petrodolary

włącz czytnik

Inwestorzy branżowi

W tej kategorii można wyróżnić dwa typy przedsiębiorstw: (i) przedsiębiorstwa zbliżone do państwowych firm inwestycyjnych, ale skoncentrowane na bardzo ograniczonej liczbie sektorów (takie jak: TAQA inwestująca w sektorze energetycznym i IPIC[22] skoncentrowany na przemyśle naftowym i w mniejszym stopniu energetyce) oraz (ii) typowe przedsiębiorstwa branżowe takie jak ADNOC (przemysł naftowy), Etihad (linia lotnicza), EMAL (huta aluminium), ADNEC (wystawiennictwo).

Lista przedsiębiorstw branżowych o skali umożliwiającej znaczące inwestycje zagraniczne, a mających siedzibę w Abu Zabi, dynamicznie wzrasta, ale jest nadal relatywnie krótka.

Poniżej podaję opis dwóch, przykładowych transakcji, dokonanych przez inwestorów branżowych z Abu Zabi, które mogą mieć przełożenie na analizowane zagadnienie.

Przejęcie ExCeL London przez ADNEC [23]

ADNEC (pełna nazwa: Abu Dhabi National Exhibition Centre) – będące właścicielem centrum wystawienniczego w Abu Zabi, nabyło w czerwcu 2008 roku londyńskie centrum wystawiennicze ExCel, położone nieopodal nowej dzielnicy finansowej, Canary Wharf. Wkrótce po akwizycji rozpoczęły się prace nad rozbudową centrum. Prace warte ok. 165 milionów funtów zostały ukończone dokładnie dwa lata po akwizycji, w czerwcu 2010. ADNEC, przedstawia akwizycję, jako pierwszy krok w programie budowy światowego lidera w sektorze wystawienniczym. Na terenie ExCel, rozbudowanym za pieniądze właściciela z Abu Zabi, odbędą się zawody w siedmiu dyscyplinach sportowych w ramach tegorocznej olimpiady. Czy Międzynarodowe Targi Poznańskie mogłyby liczyć na równie prestiżową rolę w razie przejęcia przez ADNEC?

Inwestycja linii lotniczych Etihad w udziały w AirBerlin[24]

Etihad, to bardzo szybko rozrastające się linie lotnicze Abu Zabi. Założone zaledwie w 2003 roku, starają się one nadgonić stratę do starszych Emirates z Dubaju i Qatar Airways z Kataru. Wzrost organiczny okazał się niewystarczający do osiągnięcia tego celu. Etihad zaczął dokonywać mniejszościowych inwestycji w już istniejących przewoźników. Do tej pory Eithad objął udziały w Air Berlin[25] (ok. 29% udziałów, linie niemieckie), Aer Lingus[26] (ok. 3% udziałów, linie irlandzkie) oraz Virgin Australia[27](ok. 4% udziałów, australijskie linie lotnicze Richarda Bronsona).Model biznesowy linii lotniczych z Zatoki Perskiej można sprowadzić do łączenia Ameryki Północnej i Europy z Azją. Z mojego doświadczenia wynika, że pasażerowie Etihad lecący ze Stanów Zjednoczonych nie zawsze wiedzą, gdzie leży Abu Zabi. Większość z nich przesiada się tam jedynie i leci dalej na wschód. Mniejszościowe inwestycje w linie europejskie mają na celu podpisanie umów o połączeniach codeshare. Taka współpraca oznacza skokowy wzrost liczby docelowych portów lotniczych, co przekłada się na wzrost liczby pasażerów na połączeniach międzykontynentalnych

Publicystyka

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Artykuły powiązane

Brak art. powiąznych.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.