TK



ETS: Zielone światło dla europejskiego mechanizmu stabilności (EMS)

banki centralne| EMS| euro| Irlandia| koordynacja polityki gospodarczej| pomoc finansowa| Rada Europejska| TFUE| Thomas Pringle

włącz czytnik

W szczególności kompetencja Rady do udzielania pomocy finansowej Unii państwom członkowskim napotykającym trudności lub mogącym napotkać poważne trudności z powodu klęski żywiołowej lub nadzwyczajnych okoliczności pozostających poza ich kontrolą16 nie stoi na przeszkodzie utworzeniu przez państwa członkowskie takiego mechanizmu stabilności jak EMS, pod warunkiem jednakże, iż funkcjonowanie tego mechanizmu pozostaje w zgodzie z prawem Unii, a w szczególności z działaniami Unii w dziedzinie koordynacji polityki gospodarczej państw członkowskich. Traktat EMS zawiera zaś postanowienia17 mające właśnie na celu zapewnienie, że pomoc finansowa przyznawana przez EMS będzie zgodna z takimi środkami koordynacyjnymi.

EMS nie narusza też zakazu udzielania przez EBC i banki centralne państw członkowskich pożyczek na pokrycie deficytu władzom i organom publicznym Unii i państw członkowskich oraz nabywania od nich bezpośrednio ich papierów dłużnych18. Zakaz ten jest bowiem skierowany do EBC i banków centralnych państw członkowskich. Udzielenie pomocy finansowej przez państwo członkowskie lub kilka państw członkowskich innemu państwu członkowskiemu, bezpośrednio lub za pośrednictwem EMS, nie podlega temu zakazowi.

Zakaz przejmowania zobowiązań finansowych19, zgodnie z którym Unia ani państwa członkowskie nie odpowiadają za zobowiązania innych państw członkowskich ani ich nie przejmują, nie oznacza zakazu udzielania przez Unię lub państwa członkowskie pomocy finansowej innym państwom członkowskim. Celem tego zakazu jest zapewnienie prowadzenia przez państwa członkowskie zrównoważonej polityki budżetowej poprzez poddanie ich logice rynkowej przy zaciąganiu długów. Z tego względu nie jest zakazane udzielanie przez państwo lub państwa członkowskie pomocy finansowej innemu państwu członkowskiemu, które nadal ponosi odpowiedzialność za swoje zobowiązania wobec wierzycieli, pod warunkiem że zasady udzielania pomocy skłaniają beneficjenta do prowadzenia zrównoważonej polityki budżetowej. EMS i jego członkowie nie odpowiadają zaś za zobowiązania państwa członkowskiego korzystającego ze wsparcia na rzecz stabilności i nie przejmują ich w rozumieniu zakazu ustanowionego w traktacie.

Ponieważ EMS nie narusza postanowień TFUE dotyczących polityki gospodarczej i pieniężnej i gwarantuje, że jego funkcjonowanie będzie zgodne z prawem Unii, nie narusza on również zasady lojalnej współpracy20, zgodnie z którą państwa członkowskie powstrzymują się od wszelkich działań mogących zagrozić urzeczywistnieniu celów Unii.

Poza tym Trybunał stwierdził, że powierzenie w traktacie EMS nowych zadań Komisji, EBC i Trybunałowi jest zgodne z ich uprawnieniami określonymi w traktatach21. Trybunał podkreśla w szczególności, że zadania powierzone Komisji i EBC w traktacie EMS nie obejmują żadnych uprawnień władczych, a działania podejmowane przez te instytucje w ramach omawianego traktatu wiążą wyłącznie EMS. W odniesieniu do swoich uprawnień Trybunał stwierdził, że jest właściwy do rozstrzygania wszelkich sporów między państwami członkowskimi związanych z przedmiotem traktatów, przedłożonych mu na mocy kompromisu22, oraz że nic nie stoi na przeszkodzie, by zgoda na to została udzielona uprzednio, w odniesieniu do określonej kategorii sporów.

Świat

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.