TK
Kompetencyjny charakter art. 126 konstytucji RP
art. 126 Konstytucji| bezpieczeństwo państwa| ciągłość władzy państwowej| kompetencje| lex specialis| praktyka ustrojowa| Premier| Prezydent| Rada Ministrów| ratyfikacja| reprezentacja państwa| Sejm| Trybunał Stanu
włącz czytnikPodsumowując, działaniem prezydenta w stanie wyższej konieczności ustrojowej będą takie jego zachowania, które spełniają łącznie następujące przesłanki:
1) wystąpi sytuacja szczególnego zagrożenia państwa, ustroju, funkcjonowania organów władzy publicznej;
2) sytuacji nie da się usunąć za pomocą zwykłych i nadzwyczajnych konstytucyjnych środków;
3) sytuacja ta nie będzie uregulowana przepisami prawa (w szczególności nie będą miały zastosowania do niej przepisy dotyczące stanów nadzwyczajnych) w tym:
— nie istnieje organ powołany do podjęcia czynności zmierzających do likwidacji stanu zagrożenia (w szczególności nie istnieją przepisy zawierające domniemania kompetencyjne, por. np. art. 146 ust. 2 Konstytucji);
— nie istnieją procedury mające na celu likwidację stanu zagrożenia;
— prawo nie przewiduje odpowiednich uprawnień (kompetencji) do podejmowania działań;
4) prezydent podejmie władcze działania, dla których nie posiada wprost przewidzianych w przepisach prawa kompetencji;
5) podstawę działań prezydenta stanowią, wynikające z art. 126, funkcje prezydenta jako gwaranta ciągłości władzy, strażnika konstytucji lub innych doniosłych ustrojowo wartości.
Jako przykłady działań władczych prezydenta, wynikających z art. 126 i podejmowanych w ramach stanu wyższej konieczności ustrojowej, można wskazać czynności podejmowane w razie: śmierci prezesa Rady Ministrów, złożenia prezesa Rady Ministrów z urzędu orzeczeniem Trybunału Stanu, odmowa dokonania zmian w składzie Rady Ministrów, odmowa ratyfikacji umowy międzynarodowej, odmowa podpisania i zarządzania ogłoszenia ustawy zmieniającej konstytucję. Wskazany katalog nie ma charakteru wyczerpującego i w praktyce funkcjonowania państwa mogą zaistnieć zdarzenia, które również będą uprawniały głowę państwa do podjęcia działań na podstawie przesłanki zaistnienia stanu wyższej konieczności ustrojowej.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Brak art. powiąznych.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.