TK



Kompetencyjny charakter art. 126 konstytucji RP

art. 126 Konstytucji| bezpieczeństwo państwa| ciągłość władzy państwowej| kompetencje| lex specialis| praktyka ustrojowa| Premier| Prezydent| Rada Ministrów| ratyfikacja| reprezentacja państwa| Sejm| Trybunał Stanu

włącz czytnik

Praktyka ustrojowa wskazuje, iż podejmowane do tej pory czynności na podstawie art. 126 Konstytucji przez dotychczasowych prezydentów wykonywane były bez kontrasygnaty, np. powoływanie marszałków seniorów izb parlamentarnych, wygłaszanie orędzi do narodu, odmowa ratyfikacji umowy międzynarodowej. Można również wska­zać kilka ważkich argumentów przemawiających za tym, by akty prezydenta wydawa­ne wyłącznie na podstawie art. 126 Konstytucji były opatrzone kontrasygnatą. Z lite­ralnie odczytanego brzmienia art. 144 ustawy zasadniczej wynika, iż wszystkie akty urzędowe głowy państwa wymagają dla swej ważności podpisu premiera. Wyjątek stanowią enumeratywnie wymienione w ust. 3 tego przepisu kompetencje. Zastosowanie wnioskowania a contrario w stosunku do niego przesądza o potrzebie uzyskania kontrasygnaty przez prezydenta w przypadku wszystkich pozostałych działań. Ponadto in­stytucja kontrasygnaty może być mechanizmem kontroli zasadności, celowości i pro­porcjonalności działań podejmowanych przez prezydenta. Kolejny argument wynika z wykładni systemowej przepisów ustawy zasadniczej. Większość uprawnień prezy­denta, określonych w przepisach konstytucji i ustaw związanych z zaistnieniem stanu szczególnego zagrożenia albo kryzysu, podejmowanych jest na wniosek rządu albo za kontrasygnatą (postanowienie o stanie wojny (art. 116 ust. 2), zarządzenie powszech­nej mobilizacji (art. 136), wprowadzenie stanu wojennego (art. 229), wprowadzenie stanu wyjątkowego (art. 231) . W konsekwencji należałoby uznać, iż działania prezy­denta mające na celu zażegnanie kryzysu ustrojowego powinny być podejmowane przy udziale Rady Ministrów, podobnie jak pozostałe tego typu kompetencje głowy państwa określone w ustawie zasadniczej. Przemawia to za stwierdzeniem, iż działania realizo­wane wyłącznie na podstawie art. 126 Konstytucji powinny podlegać kontrasygnacie. Nie jest zatem wykluczone, iż wykształci się taka praktyka, że niektóre akty urzędowe prezydenta wydawane tylko na podstawie art. 126 Konstytucji będą podejmowane za kontrasygnatą, a inne bez podpisu premiera.

Debaty

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Artykuły powiązane

Brak art. powiąznych.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.