TK
Kompetencyjny charakter art. 126 konstytucji RP
art. 126 Konstytucji| bezpieczeństwo państwa| ciągłość władzy państwowej| kompetencje| lex specialis| praktyka ustrojowa| Premier| Prezydent| Rada Ministrów| ratyfikacja| reprezentacja państwa| Sejm| Trybunał Stanu
włącz czytnikRozwiązania art. 126 ust. 3 korespondują z przyjętym na gruncie ustawy zasadniczej modelem rządów i pozycją ustrojową Prezydenta RP. W systemie parlamentarno-gabinetowym prezydentowi jako elementowi dwuczłonowej egzekutywy przypisywana jest ograniczona rola i nie posiada on silnych i samodzielnych kompetencji wykonawczych. Art. 10 Konstytucji jest jedynym przepisem, który mówi o głowie państwa jako organie egzekutywy, natomiast sam art. 126 nie zawiera postanowień odwołujących się do funkcji ściśle powiązanych z kompetencjami wykonawczymi. „Rola głowy państwa waha się między funkcjami ceremonialnymi i reprezentatywnymi [...] a funkcjami mediatorskimi [...]”. Umieszczenie przepisu art. 126 ust. 3 powiązanego systemowo i funkcjonalnie z art. 146 ust. 2 jest przejawem implementacji tego założenia do porządku ustrojowego państwa polskiego.
W nauce prawa konstytucyjnego ugruntowany jest pogląd, iż art. 126 Konstytucji może stanowić podstawę do działań (zachowań) niewładczych i politycznych głowy państwa. Trudno tego typu zachowania jednoznacznie zdefiniować i sklasyfikować na podstawie jurydycznych kategorii, jednak ich faktyczne znaczenie jest bardzo doniosłe. Najłatwiej tego typu działania wyjaśnić przez wskazanie przykładów: wygłaszanie przemówień, udzielanie wywiadów, udział w uroczystościach państwowych, przyjmowanie przedstawicieli obcych państw, prowadzenie negocjacji w celu rozwiązywania poważnych konfliktów politycznych. W takich i podobnych sytuacjach czynności prezydenta nie są uwarunkowane przepisami prawa, ale nie budzi wątpliwości, iż może on je podejmować.
3. Kompetencyjny charakter art. 126 Konstytucji
Naszym zdaniem, art. 126 Konstytucji RP, mimo ust. 3 i powszechnie zaakceptowanej w nauce prawa jego wykładni, może stanowić, a w pewnych sytuacjach stanowi, samodzielną podstawę do władczych działań głowy państwa. W konsekwencji przepis ten uzyskuje charakter kompetencyjny, albowiem Prezydent RP będzie mógł w szczególnych sytuacjach, opierając się na funkcjach wskazanych w art. 126 ust. 1 i 2, realizować określone zadania i wykonywać pewne czynności, mimo braku wprost wyrażonych podstaw w dalszych przepisach konstytucji bądź w ustawach.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Brak art. powiąznych.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.