TK
Kompetencyjny charakter art. 126 konstytucji RP
art. 126 Konstytucji| bezpieczeństwo państwa| ciągłość władzy państwowej| kompetencje| lex specialis| praktyka ustrojowa| Premier| Prezydent| Rada Ministrów| ratyfikacja| reprezentacja państwa| Sejm| Trybunał Stanu
włącz czytnikU podstaw kompetencji wynikających z tradycji ustrojowej leży założenie, iż pewne zadania i funkcje organów władzy publicznej ukształtowały się poza normatywnym systemem prawa stanowionego i wynikają m.in. z przyjętych zwyczajów i powszechnie zaakceptowanej praktyki ustrojowej. Faktycznych podstaw tego typu uprawnień należy dopatrywać się właśnie w charakterze urzędu, tradycji ustrojowej, zwyczajach, konwenansach politycznych i przyjętym modelu ustrojowym. Wskazane uwarunkowania determinują ustrój państwa, którego kręgosłup stanowią przepisy prawa, w szczególności prawa konstytucyjnego. Obok pozytywistycznie zorientowanego modelu, który stanowi szkielet rzeczywistych stosunków ustrojowych w państwie, w praktyce stosowania norm konstytucji wykształciła się cała gama relacji i zależności między organami państwa, które nie mają swojego odzwierciedlenia w normach konstytucji i ustaw zwykłych. Do tej grupy kompetencji Prezydenta RP można zaliczyć powoływanie marszałków seniorów Sejmu i Senatu, otwieranie pierwszego posiedzenia Senatu, wygłaszanie orędzi do narodu, reprezentacja państwa w stosunkach zewnętrznych i wynikające z niej uprawnienia.
W niektórych sytuacjach tego typ uprawnienia będą miały wsparcie w innych niż art. 126 przepisach ustawy zasadniczej, np. prawo powoływania marszałków seniorów można rekonstruować z art. 109 ust. 2. Czasami może się tak zdarzyć, iż będą one wynikać z aktów podustawowych, np. prawo otwierania pierwszego posiedzenia izby senackiej wynika z art. 30 ust. 1 regulaminu Senatu.
Rozważania wynikające z niniejszego działu nie mają ściśle teoretycznego charakteru, albowiem kompetencje w nim opisane faktycznie realizowane są w praktyce ustrojowej przez głowę państwa. Gdyby przyjąć, iż art. 126 nie stanowi podstawy działań prezydenta w tego typu sytuacjach, wówczas wszystkie jego działania okazałyby się nielegalne, stanowiłyby delikt konstytucyjny, a piastun urzędu ponosiłby odpowiedzialność przed Trybunałem Stanu.
1. Marszałek senior, otwieranie pierwszego posiedzenia izby parlamentarnej
Regulaminy Sejmu i Senatu wskazują na istotne, z punktu widzenie funkcjonowania izb, kompetencje Prezydenta RP. O ile jednak Konstytucja RP w art. 109 ust. 2 wprost określa, iż do prezydenta należy zwoływanie pierwszego posiedzenia nowo wybranych izb, to w odniesieniu do prawa wskazania marszałka seniora oraz otwierania pierwszego posiedzenia Senatu, kompetencje te nie mają wyraźnej podstawy konstytucyjnej i ustawowej — mają jedynie regulaminowe umocowanie. Zwołanie pierwszego posiedzenia należy traktować jako prawny obowiązek głowy państwa, służący realizacji konstytucyjnej funkcji gwaranta ciągłości władzy państwowej. Wraz ze zwołaniem pierwszego posiedzenia prezydent musi powołać marszałka seniora. I o ile wyznaczając datę pierwszego posiedzenia prezydent jest ograniczony przepisami konstytucji, to wskazanie osoby marszałka seniora ma charakter całkowicie dyskrecjonalny. Jedynym czynnikiem, jaki musi być wzięty pod uwagę, jest wiek posła, który miałby tą funkcję pełnić. Marszałek senior powinien się bowiem wywodzić spośród posłów najstarszych wiekiem, przy czym i w tym przypadku nieostrość pojęcia kształtuje po stronie prezydenta dosyć dużą swobodę. Inne czynniki, zwłaszcza zaś przynależność klubowa, partyjna nie mają istotnego znaczenia dla decyzji głowy państwa, w szczególności zaś prezydent nie ma obowiązku wskazania marszałka seniora spośród posłów tworzących największy klub w Sejmie. Konstytucyjne kompetencje prezydenta skierowane są również do Senatu. Głowa państwa zwołuje pierwsze posiedzenie Senatu, powołuje najstarszego wiekiem senatora na stanowisko marszałka seniora oraz, odmiennie jednak do rozwiązań przyjętych w Sejmie, należy do niej otwarcie pierwszego posiedzenia Senatu.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Brak art. powiąznych.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.