TK



Kompetencyjny charakter art. 126 konstytucji RP

art. 126 Konstytucji| bezpieczeństwo państwa| ciągłość władzy państwowej| kompetencje| lex specialis| praktyka ustrojowa| Premier| Prezydent| Rada Ministrów| ratyfikacja| reprezentacja państwa| Sejm| Trybunał Stanu

włącz czytnik

Poniżej przedstawione zostaną, zdaniem autorów, uprawnienia prezydenta realizowane na podstawie art. 126 Konstytucji, które stanowią egzemplifikację podstawo­wej tezy niniejszego opracowania. Wskazanych uprawnień nie należy postrzegać jako katalogu zamkniętego, albowiem poza jego zakresem mogą się również znajdować inne kompetencje podejmowane tylko na podstawie art. 126.

II. KOMPETENCJE WYNIKAJĄCE Z TRADYCJI USTROJOWEJ POZOSTAJĄCEJ W ZWIĄZKU Z PRZYJĘTYM MODELEM POLITYCZNYM

Prezydent, w pewnych sytuacjach państwa, nie mając wprost wyrażonych w przepisach prawa uprawnień, podejmuje (może podejmować) władcze działania, które będą wynikały z: charakteru urzędu głowy państwa lub tradycji ustrojowej pozostającej w związku z przyjętym modelem ustrojowym. Poprzez tradycję ustrojową należy ro­zumieć całokształt obyczajów, poglądów, wartości i wiedzy związanych z ustrojem państwa i wynikające z tego, poparte utartą praktyką, postępowanie organów władzy publicznej, które z reguły nie są określone wprost w przepisach prawa. W przypadku prezydenta działanie (zachowanie) to odbywa się w ramach realizacji jednej z funkcji określonych w art. 126 ust. 1 i 2 Konstytucji.

Debaty

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Artykuły powiązane

Brak art. powiąznych.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.