TK
Krajowa Rada Prokuratury: minister chce upolitycznić prokuratorów
IPN| Krajowa Rada Prokuratury| Minister Sprawiedliwości| Prokurator Generalny| Prokuratura Wojskowa| ustawa o prokuraturze
włącz czytnikInnym przejawem wskazanej wyżej tendencji jest odebranie Radzie kompetencji w sprawach przenoszenia prokuratorów w stan spoczynku na podstawie art. 71 u.s.p., to znaczy w sytuacjach: rocznego niepełnienia przez prokuratora służby z powodu choroby lub urlopu dla poratowania zdrowia, nieuzasadnionej odmowy poddania się badaniu lekarskiemu oraz zmiany ustroju lub granic okręgu prokuratury.
Krajowa Rada Prokuratury pragnie podkreślić z całym naciskiem, że jej pozycja i uprawnienia nieprzypadkowo zostały skonstruowane przez ustawodawcę na zasadzie analogii do podobnych uprawnień Krajowej Rady Sądownictwa. Co więcej, obecny kształt Rady poprzez obecność w nim przedstawicieli zarówno władzy ustawodawczej (posłów i senatorów), jak i wykonawczej (Ministra Sprawiedliwości i przedstawiciela Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej) niewątpliwie w założeniu miał stanowić instrument umożliwiający dialog poszczególnych władz i sprawowanie przez nie – w określonym zakresie – wpływu na działalność prokuratury. Tymczasem zwłaszcza w ostatnim okresie tak Minister Sprawiedliwości, jak i przedstawiciele parlamentu faktycznie nie uczestniczyli w posiedzeniach Krajowej Rady Prokuratury, sami pozbawiając się możliwości przewidzianych przez ustawodawcę.
Krajowa Rada Prokuratury pragnie podkreślić, że przedstawione wyżej uwagi mają charakter ogólny. Omówienie wszystkich – bardzo licznych - dostrzeżonych usterek i błędów projektu ustawy oraz odniesienie się do wszystkich nierzetelnych, nieprawdziwych i wewnętrznie sprzecznych treści uzasadnienia musiałoby zająć niemal tyle miejsca, ile zawiera przeszło stustronicowy projekt ustawy z uzasadnieniem. W tej kwestii Rada odwołuje się do uwag zgłoszonych przez poszczególnych członków Rady, dostępnych na jej stronach internetowych.
Mając powyższe na uwadze, Krajowa Rada Prokuratury wyraża stanowisko, że prawdziwym celem i skutkiem przedstawionego projektu – niezależnie od intencji deklarowanych w jego uzasadnieniu - jest przywrócenie kontroli politycznej rządu nad prokuraturą oraz ograniczenie niezależności prokuratorów. Pozostaje to w sprzeczności tak z kierunkami wytyczonymi ustawą nowelizacyjną z dnia 9 października 2009 r. (przyjętą przez ten sam układ sił politycznych tak w parlamencie, jak i w rządzie), jak i ze standardami zawartymi w zaleceniach Rec ( 2000 )19 Rady Europy z dnia 6 października 2000r. dotyczących roli prokuratury w wymiarze sprawiedliwości w sprawach karnych.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Kto się boi niezależnego prokuratora?
Minister, nie prokurator zmieni ustawę o prokuraturze
Projekt ustawy o nadzorze nad prokuraturą będzie gotowy w maju
Hubert Izdebski: czy reformować wymiar sprawiedliwości?
Projekt nowelizacji ustawy o prokuraturze – opinia HFPC
Opinia HFPC na temat zmian w prokuraturze
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.