TK
Modele administracji wyborczej — przegląd rozwiązań prawnych w wybranych państwach
administracja wyborcza| Brazylia| Czechy| Iran| Kodeks Wyborczy| Komisja Wenecka| Nowa Zelandia| PKW| RPA| Senegal| UNDP| USA
włącz czytnikKażda lokalna komisja wyborcza składa się z trzech osób: przewodniczącego i dwóch członków. Członkowie komisji są wybierani w losowaniu przeprowadzanym przez poszczególne rady gmin, spośród wszystkich zarejestrowanych wyborców w danej sekcji, którzy nie ukończyli 70 lat i umieją czytać i pisać, natomiast przewodniczący komisji powinien posiadać wykształcenie średnie. Służba w komisji wyborczej jest obowiązkowa, ale można zostać zwolnionym z tego obowiązku na pisemny wniosek wraz z ważnym uzasadnieniem (powody osobiste, rodzinne i zawodowe), dlatego losuje się także dodatkowe osoby, które mogą zostać dokooptowane do komisji (po dwie na każdą funkcję). Jeśli wyznaczona osoba nie podejmie obowiązków w komisji wyborczej, może ponieść karę pozbawienia wolności (od trzech miesięcy do jednego roku) lub grzywny. W jednostce municypalnej powinna powstać co najmniej jedna lokalna komisja wyborcza, na którą przypada od 500 do 2 tys. wyborców. Lokale wyborcze wyznaczają rady gminne pod nadzorem okręgowych komisji wyborczych. Głównym zadaniem lokalnych komisji wyborczych jest przeprowadzenie głosowania i liczenia głosów w dniu wyborów. Do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych należy koordynowanie, nadzorowanie, drukowanie oraz dystrybucja kart do głosowania wraz z urnami i kabinami. Ministerstwo przeprowadza także skierowane do wyborców akcje informacyjne na temat różnych aspektów głosowania, np. alternatywnych metod oddawania głosów.
2. Senegal
Państwa afrykańskie położone w zachodniej części kontynentu, będące niegdyś koloniami Francji, najczęściej wzorują administrację wyborczą na modelu mieszanym. W Senegalu w latach 1960-1998 wybory przeprowadzało Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, jednak sytuacja polityczna wymusiła zmianę związaną z wprowadzeniem pewnej niezależności organów wyborczych. W 1998 r. stworzono dwa organy: Generalny Departament Wyborczy (Direction Générale des Elections) oraz Państwowe Obserwatorium Wyborcze (Observatoire National des Elections, dalej: POW), stanowiące organ tymczasowy, powoływany na czas elekcji. POW składało się z dziewięciu członków, którzy byli wybierani przez prezydenta spośród osób o wysokich standardach moralnych po konsultacji z organizacjami zajmującymi się ochroną praw człowieka czy stowarzyszeniami prawników, dziennikarzy i naukowców. Pierwszym przewodniczącym POW został szef armii, gdyż wojskowi niemający praw wyborczych, mieli stanowić gwarancje bezstronności, co ostatecznie wzbudziło jeszcze większe zastrzeżenia ze względu na powiązanie armii z rządem.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.