TK



Modele administracji wyborczej — przegląd rozwiązań prawnych w wybranych państwach

administracja wyborcza| Brazylia| Czechy| Iran| Kodeks Wyborczy| Komisja Wenecka| Nowa Zelandia| PKW| RPA| Senegal| UNDP| USA

włącz czytnik

Do końca XIX w. głównym sposobem głosowania była karta wydawana wyborcy indywidualnie przez partie polityczne, jednak procedura sprzyjała kupowaniu głosów, dlatego zrezygnowano z niej na rzecz tajnej selekcji kandydatów znajdujących się na jednej liście. Pewne reformy — zwłaszcza dotyczące finansowania kampanii — były wprowadzane sukcesywnie, gdyż nielimitowane środki zaczęły odgrywać kluczową rolę w rywalizacji politycznej. W 1971 r. Kongres uchwalił ustawę Federal Election Campaign Act, na mocy której komitety wyborcze zostały zmuszone do ujawnienia źródeł przychodów. Pokłosiem afery Watergate było wprowadzenie w 1974 r. popra­wek do ustawy i m.in. utworzenie Federalnej Komisji Wyborczej, centralnego organu badającego finansowanie kampanii wyborczej, pełniącego rolę edukacyjną. Dopiero podczas wyborów w 2000 r. z powodu nieprawidłowości przy liczeniu głosów na Florydzie zapanował klimat sprzyjający zmianie prawa wyborczego. Doświadczenie to spowodowało, ze dostrzeżono potrzebę ustanowienia nowego federalnego prawa o ad­ministracji wyborczej — Help America Vote Act [dalej: HAVA] z 2002 r.

Publicystyka

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.