TK



Modele administracji wyborczej — przegląd rozwiązań prawnych w wybranych państwach

administracja wyborcza| Brazylia| Czechy| Iran| Kodeks Wyborczy| Komisja Wenecka| Nowa Zelandia| PKW| RPA| Senegal| UNDP| USA

włącz czytnik

Komitety wykonawcze, tworzone na szczeblu lokalnym, są odpowiedzialne za: pod­jęcie decyzji o liczbie i lokalizacjach lokali wyborczych, informowanie wyborców o wy­borach, wdrożenie przepisów wyborczych, powołanie urzędników w lokalach wybor­czych. Komitety wykonawcze różnią się nieco w zależności od przeprowadzanych wyborów, jednak we wszystkich obowiązuje zasada, iż partia rządząca posiada więk­szość w komisji oraz stanowisko przewodniczącego. Na potrzeby wyborów prezydenc­kich ustanawia się powiatowe i okręgowe komitety wykonawcze. Na czele komisji za­siada administrator właściwej jednostki terytorialnej, prokurator, szef Biura Spraw Obywatelskich, radny oraz siedmiu godnych zaufania członków. Okręgowe komitety wyborcze wyznaczają członków komisji właściwej dla danego lokalu wyborczego, któ­ra składa się z: przewodniczącego, zastępcy, trzech sekretarzy i dodatkowo reprezentan­ta gubernatora. W wyborach parlamentarnych ustanawia się natomiast okręgowe komi­tety wykonawcze, a w każdym okręgu — w zależności od liczby miast i okręgów wiejskich — komisje w różnych wariacjach. Centralny Zarząd Wykonawczy usytuowa­ny jest w każdym okręgu i nadzoruje działalność podlegających mu zarządów wykonaw­czych. Wybory parlamentarne w odróżnieniu do prezydenckich nie odbywają się na po­ziomie powiatowym. W zarządach wyborczych w każdej komisji powołanej do wyborów parlamentarnych zasiadają: lokalny administrator, prokurator, szef Biura Spraw Obywa­telskich, lokalny radny oraz ośmiu godnych zaufania członków zaproszonych przez lo­kalnego administratora, zamieszkujący od minimum pięciu lat w danym okręgu.

Pod koniec stycznia 2013 r. Rada Strażników zatwierdziła szereg zmian, które za­sadniczo zmieniają uprawnienia rządu do przeprowadzania wyborów. Pierwsza pro­pozycja parlamentu zwierała nowelizację 94 artykułów, które ostatecznie zredukowa­no do 21, ze względu na ingerencję Rady Strażników oraz sprzeczne interesy organów wyborczych. Zgodnie z nowym prawem, organem nadzorującym działania wyborcze będzie Centralny Zarząd Wyborczy, 11-osobowy organ składający się z: ministra spraw wewnętrznych (jako przewodniczącego), członka prezydium parlamentu, prokuratora generalnego, ministra informacji oraz siedmiu osób zaufania publicznego (duchowni, ludzie kultury, aktywiści społeczni). Nowe przepisy regulują również sam przebieg kampanii: debaty telewizyjne kandydatów muszą być prowadzone na żywo (uprzed­nio mogły być nagrywane wcześniej), reklamy pozytywne i negatywne są dozwolone, jeśli zostaną zatwierdzone przez urzędników wyborczych, a kandydat ma prawo do odpowiedzi na zarzuty27. Nowe prawo ogranicza rolę ministra spraw wewnętrznych, a zwiększa wpływ niezależnych organów, gdyż obawiano się, że prezydent Iranu (po­wołujący ministra) będzie dążył do manipulowania wyborami.

Publicystyka

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.