TK
Modele administracji wyborczej — przegląd rozwiązań prawnych w wybranych państwach
administracja wyborcza| Brazylia| Czechy| Iran| Kodeks Wyborczy| Komisja Wenecka| Nowa Zelandia| PKW| RPA| Senegal| UNDP| USA
włącz czytnikKomitety wykonawcze, tworzone na szczeblu lokalnym, są odpowiedzialne za: podjęcie decyzji o liczbie i lokalizacjach lokali wyborczych, informowanie wyborców o wyborach, wdrożenie przepisów wyborczych, powołanie urzędników w lokalach wyborczych. Komitety wykonawcze różnią się nieco w zależności od przeprowadzanych wyborów, jednak we wszystkich obowiązuje zasada, iż partia rządząca posiada większość w komisji oraz stanowisko przewodniczącego. Na potrzeby wyborów prezydenckich ustanawia się powiatowe i okręgowe komitety wykonawcze. Na czele komisji zasiada administrator właściwej jednostki terytorialnej, prokurator, szef Biura Spraw Obywatelskich, radny oraz siedmiu godnych zaufania członków. Okręgowe komitety wyborcze wyznaczają członków komisji właściwej dla danego lokalu wyborczego, która składa się z: przewodniczącego, zastępcy, trzech sekretarzy i dodatkowo reprezentanta gubernatora. W wyborach parlamentarnych ustanawia się natomiast okręgowe komitety wykonawcze, a w każdym okręgu — w zależności od liczby miast i okręgów wiejskich — komisje w różnych wariacjach. Centralny Zarząd Wykonawczy usytuowany jest w każdym okręgu i nadzoruje działalność podlegających mu zarządów wykonawczych. Wybory parlamentarne w odróżnieniu do prezydenckich nie odbywają się na poziomie powiatowym. W zarządach wyborczych w każdej komisji powołanej do wyborów parlamentarnych zasiadają: lokalny administrator, prokurator, szef Biura Spraw Obywatelskich, lokalny radny oraz ośmiu godnych zaufania członków zaproszonych przez lokalnego administratora, zamieszkujący od minimum pięciu lat w danym okręgu.
Pod koniec stycznia 2013 r. Rada Strażników zatwierdziła szereg zmian, które zasadniczo zmieniają uprawnienia rządu do przeprowadzania wyborów. Pierwsza propozycja parlamentu zwierała nowelizację 94 artykułów, które ostatecznie zredukowano do 21, ze względu na ingerencję Rady Strażników oraz sprzeczne interesy organów wyborczych. Zgodnie z nowym prawem, organem nadzorującym działania wyborcze będzie Centralny Zarząd Wyborczy, 11-osobowy organ składający się z: ministra spraw wewnętrznych (jako przewodniczącego), członka prezydium parlamentu, prokuratora generalnego, ministra informacji oraz siedmiu osób zaufania publicznego (duchowni, ludzie kultury, aktywiści społeczni). Nowe przepisy regulują również sam przebieg kampanii: debaty telewizyjne kandydatów muszą być prowadzone na żywo (uprzednio mogły być nagrywane wcześniej), reklamy pozytywne i negatywne są dozwolone, jeśli zostaną zatwierdzone przez urzędników wyborczych, a kandydat ma prawo do odpowiedzi na zarzuty27. Nowe prawo ogranicza rolę ministra spraw wewnętrznych, a zwiększa wpływ niezależnych organów, gdyż obawiano się, że prezydent Iranu (powołujący ministra) będzie dążył do manipulowania wyborami.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.