TK



Przejrzystość procedury wyboru kandydatów na sędziów ETPC na poziomie krajowym

ETPC| Europejska konwencja Praw Człowieka| minister spraw zagranicnych| Rada Europy| Zgromadzenie Parlamentarne RE

włącz czytnik

1] Wybór europejskich sędziów: krytyczna ocena procedury wyboru sędziów do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka i Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
[2]
Więcej o etapie międzynarodowym wyboru sędziów ETPC w N. Mileszyk „Przejrzystość procedury wyboru przez Radę Europy sędziów Europejskiego Trybunału Praw Człowieka” http://www.obserwatorkonstytucyjny.pl/swiat/przejrzystosc-procedury-wyboru-przez-rade-europy-sedziow-europejskiego-trybunalu-praw-czlowieka/.
[3]
http://assembly.coe.int/Main.asp?link=/Documents/AdoptedText/ta04/EREC1649.htm.
[4]
assembly.coe.int/Main.asp.
[5]
assembly.coe.int/Main.asp.
[6]
Guidelines of the Committee of Ministers on the selection of candidates for the post of judge at the European Court of Human Rights, 29 marca 2012.
[7]
Kadencja sędziego upływa w momencie ukończenia przez niego 70 roku życia, art. 23 EKPC, zmiana wprowadzona Protokołem 14.
[8]
Norbert Paul Engel, “More Transparency and Governmental Loyalty for Maintaining Professional Quality in the Election of Judges of the European Court of Human Rights”, Human Rights Law Journal, vol. 32, no. 7-12.
[9]
  http://www.msz.gov.pl/pl/aktualnosci/wiadomosci/nabor_na_stanowisko_sedziego_europejskiego_trybunalu_praw_czlowieka.
[10]
Rozdział został opracowany na podstawie: memorandum wyjaśniającego do wskazówek Komitetu Ministrów - Guidelines of the Committee of Ministers on the selection of candidates for the post of judge at the European Court of Human Rights – Explanatory Memorandum, CM(2012)40 addendum z 29 marca 2012; dokumentów Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy – informacji nt. procedury tworzenia listy kandydatów dostarczana przez kraje wraz z listą kandydatów oraz dokumentów z V kolokwium Sieci Prezesów Sądów Najwyższych Unii Europejskiej “Wybór sędziów do SN, TSUE I ETPC” (http://www.stj.pt/coloquios/participados/469-cinquieme-colloque-du-reseu-des-presidents-des-cours-supremes-judiciaires-de-lunion-europeenne). 
[11]
http://lex.bg/bulletin/?isu=202&tp=n&id=3670.
[12]
United Nations, “Public Administration and Democratic Governance: Governments Serving Citizens”, 2006.
[13]
Są to argumenty obecne już w polskiej debacie publicznej, np. poseł Biedroń powołał się na nie w interpelacji nr 4978 w sprawie wyborów kandydatów na stanowisko polskiego sędziego Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, http://mojepanstwo.pl/dane/sejm_interpelacje/5352/10539.
[N1]http://www.inpris.pl/przedsiewziecia/przejrzyste-wybory-sedziow-i-rzecznikow/

*Autorka jest analitykiem w INPRIS (INPRIS – Instytut Prawa i Społeczeństwa, prawniczy think tank).

Poprzednia 4567 Następna

Świat

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.