TK
Przejrzystość procedury wyboru kandydatów na sędziów ETPC na poziomie krajowym
ETPC| Europejska konwencja Praw Człowieka| minister spraw zagranicnych| Rada Europy| Zgromadzenie Parlamentarne RE
włącz czytnikPrzykłady procedur w innych krajach[10]
Czynnikiem najbardziej różnicującym procedury w poszczególnych krajach rady Europy jest skład zespołów nominacyjnych. W Szwecji w skład zespołu wchodzą - były sędzia ETPC, byli sędziowie SN, NSA i sądów apelacyjnych, przedstawiciel Prokuratury Generalnej i przedstawiciel adwokatury. W Norwegii są to przedstawiciele prokuratora generalnego, rady adwokackiej, Sądu Najwyższego oraz Centrum Praw Człowieka Uniwersytetu w Oslo. Również w Wielkiej Brytanii panel oceniający i nominujący kandydatów składa się nie tylko z przedstawicieli rządu, ale także władzy sądowniczej. Na Węgrzech wskazany przez rząd kandydat podlega przesłuchaniu na forum komisji parlamentarnej. Na Łotwie przedstawiciel parlamentu zasiada w komitecie nominującym kandydatów na sędziego ETPC. Jedynie w Polsce i Czechach komitety składają się wyłącznie z przedstawicieli rządu.
W większości krajów potencjalni kandydaci na sędziów mogą zgłaszać się sami, tak jak w Polsce. Istnieją od takiego podejścia jednak wyjątki, np. w Portugalii Sąd Najwyższy, Naczelny Sąd Administracyjny i Sąd Finansowy mogą nominować po dwóch kandydatów, a na Słowacji brani pod uwagę są jedynie kandydaci zgłoszeni przez członków Rady Sądowniczej, Ministerstwo Sprawiedliwości, organizacje prawników i sędziów.
Przejrzystość wyborów nie jest niestety szeroko dyskutowanym problemem i zazwyczaj regulacje krajowe są bardzo oszczędne w upublicznianiu dostępu do dokumentów związanych z procesem wyboru. Standardem jest ogłoszenie informacji o procedurze wyboru różnymi kanałami, np. przez prasę specjalistyczną i codzienną, biuletyny informacji publicznej, stowarzyszenia sędziowskie, uniwersytety, organizacje pozarządowe. Wszystkie kraje są również zobligowane do upublicznienia listy kandydatów przedstawionych ZP RE. Tylko niektóre kraje zdecydowały się wprowadzić dodatkowe wymagania w zakresie przejrzystości, np. w Rumunii wyniki prac zespołu nominującego są jawne, a na Słowacji posiedzenia Rady Sądowniczej na których prowadzone są rozmowy z kandydatami są dostępne dla publiczności.
Brak szczegółowych regulacji dotyczących przejrzystości wyborów nie oznacza jednak, że jest to sytuacja zawsze akceptowalna. W październiku 2007 Zgromadzenie Parlamentarne odrzuciło w całości listę kandydatów przedstawioną przez rząd bułgarski[11]. Decyzja ta była pochodną m.in. kampanii prowadzonej przez bułgarskie organizacje pozarządowe, które w otwartym liście do Zgromadzenia zarzuciły rządowi brak przejrzystości i uregulowania procesu wyboru kandydatów.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.