TK
Przemiany konstytucyjne w Egipcie. Od kolonializmu do arabskiej wiosny
Al-Azhar| Arabska Wiosna| Bractwo Muzułmańskie| Egipt| Gamal Abdel Naser| Hosni Mubarak| Imperium Osmańskie| Islam| kolonializm| Konstytucja| Koran| Muhammad Mursi| prorok Muhammad| rewolucja| szariat
włącz czytnikII. Specyfika prawa muzułmańskiego i konstytucjonalizm muzułmański
Analiza systemów ustrojowych państw, w których islam jest religią dominującą, niesie ze sobą konieczność zaakcentowania różnic w pojmowaniu prawa i prawodawstwa, wynikających z odmienności kulturowych, tradycji regionu oraz roli religii w życiu polityczno-społecznym tych państw. Jedynie bowiem przez pryzmat specyfiki prawa muzułmańskiego oraz zagadnień historycznych i kształtowania się państwa po okresie kolonializmu można w pełni zrozumieć odmienności i pewne endemiczne cechy właściwe tylko państwom, w których podstawę ustroju stanowi islam. Prawa szariatu nie można rozpatrywać w odniesieniu do prawa „zachodniego”. Porównywanie tych dwóch porządków prawnych (podstawą jednego jest Koran, ściśle wiążący go z religią, drugiego — spuścizna rzymskiego prawodawstwa) jest praktycznie niemożliwe. Nie ma bowiem wspólnej płaszczyzny do ich omawiania — prawo stanowione nie może być analizowane w zestawieniu z prawem zesłanym przez Boga, ponieważ różne jest źródło ich powstania. Co więcej, prawo stanowione w państwach muzułmańskich jest wtórne wobec prawa religijnego i musi być z nim zgodne. Rola subsydiarna prawa stanowionego wyraża się również w tym, że nowe prawo może być tworzone jedynie wobec braku odpowiednich norm znajdujących się bezpośrednio w Koranie lub sunnie. Nie ma zatem dowolności tworzenia prawa na gruncie muzułmańskim, gdyż „podstawowych norm Koranu i sunny nie wolno ludziom wzruszać w żadnej mierze, nie wolno im zmieniać tych norm”.
Specyfika szariatu widoczna jest również w historii jego kształtowania się, naznaczonej osobą proroka Muhammada i pierwszymi latami funkcjonowania muzułmańskiej społeczności wiernych. Nauka prawa muzułmańskiego przeszła ewolucję od boskiego objawienia głoszonego przez proroka, poprzez przejęcie przez niego roli lidera społeczności, skończywszy na okresie po śmierci Muhammada, gdy przeprowadzono prace nad skodyfikowaniem prawa i spisaniem Koranu oraz sunny. Ponieważ to islam spajał nowe społeczeństwo, również prawo, które miało w nim funkcjonować, musiało mieć charakter religijny. Kształtowanie się tego prawa następowało na podstawie tekstu Koranu i rozstrzygnięć prawnych dokonywanych przez proroka, który oprócz zasadniczej działalności misyjnej, przyjął rolę sędziego, rozjemcy i pierwszego władcy muzułmańskiej ummy. W późniejszym czasie prawo rozwijało się również w wyniku indywidualnych rozważań prawników muzułmańskich w przypadkach, gdy żadne z głównych źródeł prawa nie dawało rozwiązania problemu (idżtihad). W IX w. zakończył się etap kształtowania prawa muzułmańskiego przez uformowanie się czterech szkół prawa sunnickiego i jednej głównej szkoły prawa szyickiego oraz ugruntowania się opinii uczonych. Działalność prawników ograniczona została do stosowania i objaśniania nauki wypracowanej w tych szkołach. Samodzielne tworzenie przepisów prawa zostało zastąpione przez naśladownictwo przyjętej wykładni (taklid).
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Brak art. powiąznych.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.