TK
Przemiany konstytucyjne w Egipcie. Od kolonializmu do arabskiej wiosny
Al-Azhar| Arabska Wiosna| Bractwo Muzułmańskie| Egipt| Gamal Abdel Naser| Hosni Mubarak| Imperium Osmańskie| Islam| kolonializm| Konstytucja| Koran| Muhammad Mursi| prorok Muhammad| rewolucja| szariat
włącz czytnikBrak aktywnego podejścia do prawa spowodował jego zacofanie, dodatkowo pogłębione latami alienacji Imperium Osmańskiego. Dopiero w XIX w., gdy sułtanowie tureccy przeprowadzili reformy zwane tanzimat, tradycja muzułmańskiego prawodawstwa zaczęła się odradzać. Reformy te miały na celu zachowanie zasad prawa muzułmańskiego przy jednoczesnym otwarciu się na Europę i czerpaniu z jej wzorców prawnych. W XX w. proces postępował, jednak od końca II wojny światowej i upadku kolonializmu na Bliskim Wschodzie zauważalny stał się powrót do tradycji religijnej. Tym niemniej w procesie kształtowania się państwowości krajów arabskich ścierały się przeciwstawne tendencje. Z jednej strony pragnienie tworzenia własnej tożsamości kulturowo-religijnej, reprezentowane przez zwykłych ludzi i duchownych, z drugiej — chęć czerpania z dorobku Zachodu i transponowania gotowych wzorców na grunt własnej kultury, czemu dawali wyraz wykształceni na Zachodzie liderzy władzy i propagatorzy modernizacji i sekularyzacji. Nowe niepodległe kraje tworzyły konstytucje oparte na myśli zachodniej, zawierające jednak odniesienia do islamu, i tym samym tworzyły nową jakość i wprowadzały rozwiązania charakterystyczne dla ustrojów bliskowschodnich.
W nauce muzułmańskiej w XX w. pojawiły się koncepcje stworzenia modelu państwa opartego na szariacie, w celu uniknięcia implementacji zachodniego modelu państwa, którego podstawę stanowi konstytucja jako ustawa zasadnicza. Muzułmańscy prawnicy i teologowie, tacy jak Muhammad Abduh, Rashid Rida czy Hasan Al-Banna, formułowali koncepcje nowoczesnego państwa muzułmańskiego na podstawie tradycji i jednocześnie postulowali konieczność przemian, aby przystosować zasady wiary i religii do realiów XX w. Obok idei odrodzenia państwa muzułmańskiego pojawiały się również poglądy zbliżone do założeń liberalnego konstytucjonalizmu europejskiego. Muzułmańscy teoretycy prawa dowodzili, że islam w swych założeniach nie odbiega od europejskiej myśli politycznej, opartej na wolnościach i prawach jednostki.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Brak art. powiąznych.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.