TK
Przemiany konstytucyjne w Egipcie. Od kolonializmu do arabskiej wiosny
Al-Azhar| Arabska Wiosna| Bractwo Muzułmańskie| Egipt| Gamal Abdel Naser| Hosni Mubarak| Imperium Osmańskie| Islam| kolonializm| Konstytucja| Koran| Muhammad Mursi| prorok Muhammad| rewolucja| szariat
włącz czytnikZasadniczą różnicą między pojmowaniem idei konstytucjonalizmu w myśli liberalnej i muzułmańskiej jest stosunek do instytucji państwa. Dla zachodnich liberałów konstytucja stanowi akt wyznaczający władzom państwa granice, określający sposoby kontroli tych władz oraz zabezpieczający prawa i wolności obywateli. Teoretycy konstytucjonalizmu muzułmańskiego natomiast traktują państwo jako instytucję chroniącą obywateli i ich dusze. „Poprzez implementację doktryny hisba [państwo — P.Z.] wzmacnia moralność i duchowość każdego muzułmanina. Jego instytucje wypełniają funkcje fundamentalne dla islamu, takie jak zbieranie zakatu, zmniejszanie napięć w społeczeństwie oraz rozprzestrzenianie wiary”. Dla myślicieli muzułmańskich „instytucje konstytucjonalizmu nie mają na celu wznoszenia barier powstrzymujących państwo przed ingerencją w prywatną sferę życia obywateli”, lecz są drogowskazem dla władz państwowych w ich działaniach na rzecz poprawy stanu społeczeństwa i jednostek. Tym samym idea konstytucji jako ustawy zasadniczej ograniczającej władzę państwa i chroniącej społeczeństwo przed ewentualnymi nadużyciami ze strony władz nie znajduje potwierdzenia już na samym wstępie rozważań na temat konstytucjonalizmu muzułmańskiego. W społeczeństwie, którego podstawę stanowi religia, ustawa zasadnicza ma na celu wyznaczanie ram działalności państwowej wokół budowania społeczeństwa oddanego wierze i wypełniania zasad religii. Można pokusić się o stwierdzenie, że w takim razie to, co nie jest wyraźnie ujęte w przepisach konstytucyjnych, może być przez państwo realizowane przy wykorzystaniu wszystkich dostępnych metod, łącznie z tymi, które byłyby niedopuszczalne w myśli liberalnej, a wszystko w zgodzie z dążeniem do zbudowania idealnej społeczności wiernych.
Nathan J. Brown przedstawia w swojej książce, zatytułowanej Constitutions in a Nonconstitutional World, trzy główne przyczyny tworzenia konstytucji w świecie arabskim. Zgodnie z pierwszą, konstytucja jest niezbędnym elementem suwerenności — proklamacja niepodległości następuje poprzez spisanie konstytucji. Zgodnie z drugą, akt konstytucyjny wyraża ideologię władzy, której wyznacznikami są obszerna preambuła lub deklaracja ideologiczna połączona z mało rozwiniętymi przepisami dotyczącymi definiowania i kształtowania władzy politycznej w państwie. Zgodnie z trzecią, konstytucja jest narzędziem do określania kształtu władzy i zasad jej funkcjonowania, bez ograniczania jej formalnymi przepisami. Konstytucja staje się zbiorem reguł kształtujących władzę w jej podstawowym wymiarze, bez zapewnienia kontroli i równowagi systemu. Przepisy konstytucyjne służą w tym przypadku wyrażeniu woli władcy, a nie ograniczaniu władzy.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Brak art. powiąznych.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.