TK
Przemiany konstytucyjne w Egipcie. Od kolonializmu do arabskiej wiosny
Al-Azhar| Arabska Wiosna| Bractwo Muzułmańskie| Egipt| Gamal Abdel Naser| Hosni Mubarak| Imperium Osmańskie| Islam| kolonializm| Konstytucja| Koran| Muhammad Mursi| prorok Muhammad| rewolucja| szariat
włącz czytnikZnacznie rozszerzono kompetencje Rady Konsultacyjnej. Do tego czasu była ona właściwie tylko ciałem konsultacyjnym, nie mogła oddziaływać na politykę rządu i prezydenta. Po 2007 r. Rada uzyskała uprawnienia do zatwierdzania propozycji poprawek do konstytucji, projektów ustaw wdrażających niektóre przepisy konstytucyjne, traktatów pokojowych i sojuszy oraz wszystkich traktatów oddziałujących na integralność terytorialną oraz suwerenność państwa (art. 194 konstytucji).
Zmiany, które miały wzmocnić demokrację, nie dotyczyły zniesienia stanu wyjątkowego, wprowadzanego w kraju już od I wojny światowej. Zniesiono przepis odnoszący się do socjalistycznego prokuratora publicznego. Wprowadzono z kolei nowy, dotyczący walki z terroryzmem i dopuszczalnością nieprzestrzegania przepisów konstytucyjnych odnoszących się do praw obywatelskich w przypadku podejrzenia o popełnienie przestępstwa o charakterze terrorystycznym. Zdelegalizowano Braci Muzułmanów przez zakazanie działalności partii i organizacji o podłożu religijnym. Najbardziej kontrowersyjny z przepisów, jakie znalazły się w konstytucji z 2007 r., dotyczył walki z terroryzmem, prowadzonej przez państwo. Przepis ten został wprowadzony, z jednej strony, jako substytut stanu wyjątkowego, którego zniesienia domagali się wszyscy oponenci prezydenta, łącznie z rządami innych państw, z drugiej, był odpowiedzią państwa na ciągłe ataki na rząd, intelektualistów i zagranicznych turystów. Przepis art. 179 odsyłał w kwestii szczegółowej regulacji do ustaw zewnętrznych. Ponadto przepisy art. 41 (nienaruszalność wolności osobistej, zakaz aresztowania osoby, chyba że z polecenia przeprowadzenia śledztwa lub dla zapewnienia bezpieczeństwa państwa); art. 44 (zakaz wstępu do mieszkania prywatnego lub jego przeszukania bez zezwolenia sądu) oraz art. 45 (gwarancja tajemnicy korespondencji; zakaz konfiskaty korespondencji i prowadzenia podsłuchów bez orzeczenia sądu) zostały wyłączone z obowiązywania w przypadkach odnoszących się do walki z terroryzmem. Nadzór nad tymi działaniami został przekazany wymiarowi sprawiedliwości. Co najbardziej zaskakujące, prezydent otrzymał prawo przekazywania spraw osób podejrzanych o terroryzm do jakiegokolwiek sądu w państwie. Tym samym, umożliwiono sądzenie cywilów przez sądy wojskowe, co miało katastrofalne skutki dla całego wymiaru sprawiedliwości i demokracji w państwie. Razem z szerokim (niedokładnie określonym) spektrum przestępstw, uznanych za terrorystyczne, przepis art. 179 ograniczał przejrzystość prawa, praktycznie zlikwidował zaufanie obywateli do państwa i wymiaru sprawiedliwości, nie mówiąc już o tym, że stwarzał potencjalnie łatwy sposób likwidowania wrogów władzy zgodnie z prawem.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Brak art. powiąznych.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.