TK
Przemiany konstytucyjne w Egipcie. Od kolonializmu do arabskiej wiosny
Al-Azhar| Arabska Wiosna| Bractwo Muzułmańskie| Egipt| Gamal Abdel Naser| Hosni Mubarak| Imperium Osmańskie| Islam| kolonializm| Konstytucja| Koran| Muhammad Mursi| prorok Muhammad| rewolucja| szariat
włącz czytnikJeszcze w 2011 r., po przejęciu władzy przez Najwyższą Radę Wojskową, przyjęto nową, tymczasową konstytucję, którą zmieniono kilka istotnych przepisów ustawy z 1971 r. Przede wszystkim uproszczono procedurę zdobywania poparcia przez kandydatów na urząd prezydenta państwa; dotychczasowe wymogi dyskwalifikowały kandydatów niezależnych. Zgodnie z nowymi przepisami kandydaci niezwiązani z żadną partią polityczną mieli, przynajmniej w teorii, otwartą drogę do wyborów. Każda partia polityczna posiadająca co najmniej jedno miejsce w parlamencie mogła wystawić swojego kandydata w wyborach prezydenckich bez konieczności wchodzenia w koalicje z partiami większymi. Skrócono kadencję prezydenta do 4 lat i dopuszczono wyłącznie jedną reelekcję na urząd (art. 29) i określono, że komisja do spraw monitorowania przebiegu wyborów do parlamentu będzie się składać wyłącznie z sędziów (art. 39), a nie jak do tej pory zarówno z sędziów, jak i z innych członków, wybieranych na zasadach ustalonych w odrębnych ustawach.
Z tekstu nowej konstytucji usunięto całkowicie przepis art.179, określający uprawnienia prezydenta związane z walką z terroryzmem, tak krytykowany przez społeczność międzynarodową i organizacje chroniące prawa człowieka za ograniczanie praw obywatelskich i podniesienie do rangi zasady konstytucyjnej obowiązywanie w kraju stanu wyjątkowego. W art. 59, zmieniającym art. 148 poprzedniej konstytucji, za- ostrzono prerogatywę prezydenta w sprawie ogłaszania stanu wyjątkowego i wymuszono współdziałanie głowy państwa z rządem, Zgromadzeniem Ludowym i obywatelami. Znacznie ograniczyło to (przynajmniej w teorii) nadużycia i niebezpieczeństwo związane z nieustannym — zgodnym z prawem — nierespektowaniem konstytucji.
Jakkolwiek w nowej konstytucji wprowadzono kilka zmian ograniczających władzę głowy państwa, to było to tylko preludium do głębszych przemian ustrojowych. Po rewolucji doszły do głosu ugrupowania religijne, zwłaszcza Bracia Muzułmanie i konserwatywna partia Nur, co budziło obawy co do bezstronności powołanego w marcu 2011 r. Zgromadzenia Konstytucyjnego i o charakter nowej konstytucji, szczególnie w zakresie wolności i poszanowania praw mniejszości. Dodatkowo nierównomierny skład zdominowanego przez grupy muzułmańskie Zgromadzenia Konstytucyjnego spowodował opóźnienie prac nad nową konstytucją. Ustawę zasadniczą przyjęto dopiero w grudniu 2012 r., już po wyborach prezydenckich, w których zwyciężył Muhammad Mursi, kandydat Braci Muzułmanów, pierwszy prezydent wywodzący się z ugrupowania religijnego.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Brak art. powiąznych.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.