TK
Przemiany konstytucyjne w Egipcie. Od kolonializmu do arabskiej wiosny
Al-Azhar| Arabska Wiosna| Bractwo Muzułmańskie| Egipt| Gamal Abdel Naser| Hosni Mubarak| Imperium Osmańskie| Islam| kolonializm| Konstytucja| Koran| Muhammad Mursi| prorok Muhammad| rewolucja| szariat
włącz czytnikDnia 3 lipca 2013 r. wojsko zawiesiło obowiązującą konstytucję, odwołało prezydenta z urzędu i ogłosiło sformowanie technokratycznego rządu tymczasowego, sprawującego władzę w kraju do czasu wyborów prezydenckich. Tymczasowym prezydentem został prezes Najwyższego Sądu Konstytucyjnego Adli Mansur, który 8 lipca przyjął deklarację konstytucyjną, regulującą sytuację w kraju w okresie przejściowym, czyli do momentu uchwalenia nowej ustawy zasadniczej. Na mocy konstytucji przygotowania projektu poprawek do zawieszonej konstytucji z 2012 r. (art. 28). Powołana komisja składała się prawie wyłącznie z liberałów i zwolenników polityki sprawowanej przez byłego prezydenta Nasera.
W efekcie dążenia do zmian, mających na celu powrót do ideałów rewolucji z 2011 r., oraz zablokowania islamizacji kraju, w nowej konstytucji, która weszła w życie w styczniu 2014 r., zmieniono lub usunięto część kontrowersyjnych artykułów. Usunięto m.in. art. 44, zakazujący znieważania proroków, oraz art. 4, dotyczący konsultacyjnych uprawnień uczonych prawników z Al-Azhar. W obecnej konstytucji pozostawiono przepisy odnoszące się do niezależności Al-Azhar, jego charakteru i kompetencji względem kultu i spraw ściśle związanych z religią oraz te dotyczące niezależności Szejka Al-Azhar (art. 7). Art. 2, w którym uznano zasady szariatu za podstawowe źródło prawa w państwie, pozostawiono bez zmian. Usunięto jednak art. 219 określający, czym są zasady szariatu, którymi należy kierować się w prawodawstwie. W art. 64 podkreślono absolutny charakter wolności wyznania, zachowując jednocześnie gwarancje wolności praktyk religijnych jedynie dla wyznawców religii objawionych (tj. dla żydów i chrześcijan). Powrócono również do zakazu działalności partii politycznych opartych na religii (art. 74) — zniesiony w konstytucji z 2012 r., ale funkcjonujący w poprzednich ustawach zasadniczych — ponownie uniemożliwiając legalną działalność Braci Muzułmanów.
Największe zmiany wprowadzono w przepisach kształtujących zasady władzy ustawodawczej. Dwuizbowy parlament zastąpiono jednoizbowym — Izbą Reprezentantów, likwidując Zgromadzenie Konsultacyjne, które w wyniku zamachu stanu w lipcu 2013 r. zostało rozwiązane. Połączono kompetencje byłych dwóch izb parlamentu. Nową ustawą zasadniczą częściowo przywrócono niektóre z uprawnień prezydenta Republiki, wzmacniając jego pozycję w państwie. Jednocześnie osłabiono jego inne prerogatywy (np. art. 151 i 152 konstytucji).
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Brak art. powiąznych.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.