TK
Przemiany konstytucyjne w Egipcie. Od kolonializmu do arabskiej wiosny
Al-Azhar| Arabska Wiosna| Bractwo Muzułmańskie| Egipt| Gamal Abdel Naser| Hosni Mubarak| Imperium Osmańskie| Islam| kolonializm| Konstytucja| Koran| Muhammad Mursi| prorok Muhammad| rewolucja| szariat
włącz czytnikW nowej konstytucji uregulowano przede wszystkim zasady funkcjonowania władzy ustawodawczej, a nie jak dotychczas rolę i stanowisko głowy państwa. Władza ustawodawcza składa się z Izby Reprezentantów (zmieniono nazwę dotychczasowego Zgromadzenia Ludowego) i Zgromadzenia Konsultacyjnego. Zasadniczą zmianą w stosunku podejmować decyzje w kwestii ważności członkostwa w każdej z izb parlamentu (art. 87). Inicjatywa ustawodawcza przysługuje prezydentowi Republiki, rządowi oraz każdemu członkowi Izby Reprezentantów. Członkom Zgromadzenia Konsultacyjnego nie przyznano zatem uprawnienia do zgłaszania projektów ustaw. W odpowiedzi na problemy, wynikające z możliwości nieograniczonej reelekcji na urząd prezydenta, w konstytucji z 2012 r. ograniczono ją jedynie do jednorazowej reelekcji (art. 133).
Sporo przepisów poświęcono siłom zbrojnym, bezpieczeństwu państwa i policji. Zakazano sądzenia osób cywilnych przez sądy wojskowe, z zastrzeżeniem sytuacji gdy są one oskarżane o przestępstwa przeciwko siłom zbrojnym. Zapis ten był krytykowany, ponieważ w wyniku nieprecyzyjnego uregulowania nadal pozwalał sądzić cywilów przed sądami wojskowymi. Jest to tym bardziej istotne, że w przeszłości (już po rewolucji) dochodziło do procesów cywilów przed sądami wojskowymi na podstawie zarzutów działania na szkodę armii. W przeciwieństwie jednak do konstytucji z 1971 r. wprowadzono wyraźny zakaz sądzenia cywilów przez sądy wojskowe. Mimo wszystko jest to krok naprzód na drodze do demokratyzacji i poszanowania praw człowieka i obywatela.
VI. Rewolucja 25 stycznia 2011 r. Wojskowy zamach stanu z lipca 2013 r.
W czerwcu 2013 r. — równo rok po wyborze Mursiego na pierwszego prezydenta kraju wyłonionego w wolnych wyborach — fala niezadowolenia społeczeństwa ze sposobu rządzenia, jaki przyjęła koalicja muzułmańska, osiągnęła apogeum. 30 czerwca doszło do największych od czasu rewolucji 25 stycznia 2011 r. protestów i manifestacji obywateli domagających się ustąpienia prezydenta, zawieszenia konstytucji i rozpisania nowych wyborów. Niezadowolenie społeczne z rządów Partii Wolności i Sprawiedliwości, z wtłaczania w ramy systemu prawnego odniesień do szariatu, sprzeniewierzenia się postulatom rewolucji 2011 r. oraz konfliktu prezydenta z władzą sądowniczą rosło z każdym dniem rządów Mursiego. Nie mogą zatem dziwić ponowne masowe protesty i obalenie prezydenta, a także zaangażowanie wymiaru sprawiedliwości w działania antyprezydenckie i wsparcie wojska.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Brak art. powiąznych.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.