TK



Przewodniczący Rady Europejskiej, czyli o postlizbońskiej formule przewodnictwa w Radzie Europejskiej

kadencja| konsensus| prezydencja| przewodniczący Rady Europejskiej| Rada do Spraw Ogólnych UE| Rada Europejska| traktat lizboński| Unia Europejska| Wysoki Przedstawiciel UE ds. zagranicznych

włącz czytnik

1. Przewodniczenie Radzie Europejskiej i prowadzenie jej prac

Zadaniem przewodniczącego RE — określonym w traktacie lizbońskim — jest przewodniczenie RE oraz prowadzenie jej prac. Rozróżnienie obu tych prima facie synonimicznych terminów wskazuje, że prócz zarządczego wymiaru tej funkcji przewodniczenie oznacza kierowanie przebiegiem prac lub dyskusją. Realizacja tego zadania oznacza także obowiązek aktywnego zaangażowania w realizowanie prac RE. Podstawowym aspektem tej kompetencji przewodniczącego RE wydaje się zwoływanie posiedzeń Rady dwa razy w ciągu półrocza lub zawsze, gdy wymaga tego sytuacja. O ile zwoływanie posiedzeń RE jest wyłączną kompetencją jej przewodniczącego, o tyle podawanie do publicznej wiadomości przewidywanych terminów jej posiedzeń z odpowiednim wyprzedzeniem — nie później niż rok przed rozpoczęciem danego półrocza — następuje w ścisłej współpracy z państwem mającym sprawować prezydencję w danym okresie. Podobnej swoistej kontrasygnaty wymaga decyzja o innym niż Bruksela miejscu posiedzenia RE — dla swej ważności musi zostać podjęta przez przewodniczącego RE za wyrażoną jednomyślnie zgodą Rady do spraw Ogólnych lub Komitetu Stałych Przedstawicieli — oraz wydłużenie bądź skrócenie czasu obrad. Jeśli RE lub Rada do spraw Ogólnych nie przychylą się do wniosku przewodniczącego w tym zakresie, każde zwykłe posiedzenie RE trwa maksymalnie dwa dni. Prowadzenie prac RE przez jej przewodniczącego oznacza także, iż to on jest dysponentem procedury formalnego głosowania w Radzie, to z jego inicjatywy odbywa się głosowanie w tych traktatowo przewidzianych przypadkach, w których RE podejmuje wiążące prawnie decyzje. Arbitralność stosowania tego argumentu siły przez przewodniczącego RE ogranicza obowiązek rozpoczęcia przez niego głosowania także z inicjatywy członka RE, pod warunkiem że Rada Europejska postanowi tak większością głosów jej członków. Na przewodniczącym RE ciąży także obowiązek sprawdzenia w momencie głosowania, czy jest wymagane kworum. Przewodniczący wraz z sekretarzem generalnym Rady podpisuje decyzje przyjęte przez RE. W ramach wykonywania przedmiotowej kompetencji przewodniczący pełni też funkcję kontrolną o charakterze proceduralnym, czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad m.in. przez zapewnienie stosowania regulaminu wewnętrznego RE. Jednak, nie oddając do dyspozycji przewodniczącego RE żadnych konkretnych narzędzi zapewnienia sprawnego przebiegu prac RE, chociażby takich, którymi na mocy art. 20 ust. 1 lit. a)–e) regulaminu wewnętrznego Rady dysponuje prezydencja Rady w odniesieniu do analogicznego jej zadania, prawo pierwotne i wtórne ogranicza realizowanie tego zadania przez przewodniczącego RE.

Debaty

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.