TK
Rzecznik Trybunału Sprawiedliwości UE o programie skupu obligacji rządowych państw strefy euro
EBC| EFSF| ESM| euroobligacje| Federalny Sąd Konstytucyjny| monetyzacja| OMT| Pedro Cruz Villalón| polityka pieniężna| Rzecznik generalny| strefa euro| TFUE
włącz czytnikEBC podnosi, że pomimo “niekonwencjonalnego” charakteru instrumentu i niesionego ryzyka, program OMT mieści się w jego kompetencjach. W opinii EBC pośrednim celem programu OMT jest umożliwienie ponownego skutecznego stosowania jego instrumentów polityki pieniężnej - zaś celem bezpośrednim jest obniżenie stóp oprocentowania żądanych w odniesieniu do obligacji danego państwa w celu unormowania sytuacji. Niemieccy skarżący i sam BVerfG uważają natomiast, że prawdziwym celem programu jest przekształcenie EBC w „pożyczkodawcę ostatniej szansy” dla państw strefy euro.
W przedłożonej dzisiaj opinii rzecznik generalny Pedro Cruz Villalón wskazał, że planowanie i prowadzenie polityki pieniężnej leży w wyłącznej kompetencji EBC. Do realizacji swego zadania posiada on wiedzę techniczną i cenne informacje, które, w połączeniu z jego reputacją i komunikacją społeczną, pozwalają mu tak kierować oczekiwaniami, by sygnały polityki pieniężnej faktycznie docierały do gospodarki. Z tego względu EBC musi dysponować szerokim zakresem uznania w planowaniu i prowadzeniu polityki pieniężnej UE, a sądy powinny kontrolować działania EBC zachowując wysoki stopień rozwagi, gdyż brak im specjalistycznej wiedzy i doświadczenia, które posiada EBC w tej dziedzinie.
Rzecznik generalny uważa, że program OMT jest niekonwencjonalnym narzędziem polityki pieniężnej. Niemniej jednak, tego rodzaju niekonwencjonalne narzędzia muszą być zgodne z określonymi przepisami prawa pierwotnego (na przykład zakazem monetyzacji długu państw członkowskich), a w szczególności - z zasadą proporcjonalności.
Rzecznik generalny zauważył ponadto, że program OMT jest środkiem niedokończonym, gdyż w komunikacie prasowym z dnia 6 września 2012 r. przedstawiono jedynie jego podstawowe cechy techniczne, nie został formalnie przyjęty, a jego zastosowanie w konkretnej sytuacji nie miało miejsca. Jego analiza przeprowadzana jest więc na tej podstawie.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
OSW: Federalny Trybunał Konstytucyjny storpeduje pomoc dla strefy euro?
Lubowski: Draghi kontra Karlsruhe
Sąd Trybunału w Luksemburgu o Eurosystemie i EBC
Trybunał Sprawiedliwości UE: postanowienie w sprawie tzw. OMT
Trybunał Sprawiedliwości UE legalizuje skup obligacji skarbowych na rynku wtórnym
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.