TK



Shakespeare wygrywa w Trybunale Sprawiedliwości Unii Europejskiej!

ETS| OHIM| znak towarowy

włącz czytnik
Shakespeare wygrywa w Trybunale Sprawiedliwości Unii Europejskiej!
Parada w Nowym Orleanie. Foto: Wikimedia Commons

Zespół teatralny The Royal Shakespeare Company uzyskał w Sądzie Trybunału Sprawiedliwości UE unieważnienie prawa do wspólnotowego znaku towarowego ROYAL SHAKESPEARE zarejestrowanego dla napojów na rzecz innego przedsiębiorstwa. W ocenie Sądu OHIM  (Urząd Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego) słusznie uznał, że istnieje znaczne prawdopodobieństwo, iż używanie tego znaku towarowego powoduje czerpanie nienależnej korzyści z renomy wcześniejszego znaku towarowego RSC-ROYAL SHAKESPEARE COMPANY.

Austriackie przedsiębiorstwo Jackson International Trading zgłosiło do OHIM słowne oznaczenie ROYAL SHAKESPEARE jako znak towarowy dla napojów alkoholowych (w szczególności piwa i whisky szkockiej) i napojów bezalkoholowych (wody mineralnej, soków owocowych itd.) oraz dla usług restauracyjnych. OHIM zarejestrował ten znak towarowy w 2003 r.
W 2006 r. brytyjski zespół teatralny The Royal Shakespeare Company wniósł do OHIM o unieważnienie prawa do tego znaku towarowego, w szczególności z tego względu, że jego używanie powoduje czerpanie nienależnej korzyści z renomy należących do niego wcześniejszych znaków towarowych w Zjednoczonym Królestwie, w tym wspólnotowego znaku towarowego RSC-ROYAL SHAKESPEARE COMPANY, zarejestrowanego w 1999 r. w szczególności dla przedstawień teatralnych. Decyzją z dnia 19 listopada 2009 r. izba odwoławcza OHIM unieważniła prawo do zakwestionowanego znaku towarowego ROYAL SHAKESPEARE z uzasadnieniem, że istnieje znaczne prawdopodobieństwo, iż używanie tego znaku towarowego powoduje czerpanie nienależnej korzyści z renomy wcześniejszego znaku towarowego RSC-ROYAL SHAKESPEARE COMPANY.

W wydanym dzisiaj wyroku Sąd utrzymał w mocy tę decyzje o unieważnieniu prawa do znaku i oddalił skargę wniesioną na tę decyzję przez Jackson International Trading.

Sąd zauważył, po pierwsze, że izba odwoławcza OHIM była uprawniona do stwierdzenia podobieństwa obu znaków towarowych i uznania, iż istnieje prawdopodobieństwo ich skojarzenia. Skoro bowiem zakwestionowany znak towarowy składa się wyłącznie ze środkowego i odróżniającego elementu wcześniejszego znaku towarowego, mianowicie wyrażenia „royal shakespeare”, oba znaki towarowe są wizualnie, fonetycznie i koncepcyjnie podobne, tak że przeciętny konsument dostrzeże związek między oboma znakami.

Po drugie, izba odwoławcza OHIM słusznie stwierdziła, że wcześniejszy wspólnotowy znak towarowy cieszy się renomą wśród ogółu odbiorców. Chodzi tu bowiem przede wszystkim o renomę wcześniejszego znaku towarowego w odniesieniu do przedstawień teatralnych, które wbrew twierdzeniom Jackson International Trading są usługami skierowanymi do ogółu odbiorców, a nie tylko ograniczonej części konsumentów lub określonej elity.

Poprzednia 12 Następna

Świat

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.