TK
Świecka Francja? Dekonstrukcja zasady laickości we Francji
Aristid Briand| Conseil d’État| Francja| Francuska ustawa z 9 grudnia 1905 r. o rozdziale kościołów i państwa| Kościół| laickość| państwo świeckie| relacje państwo-kościół| republikanizm
włącz czytnikW pierwszym przypadku organy, które rada gminy w Trélazé postanowiła kupić, wyremontować i zainstalować w kościele, nie są w istocie instrumentem muzycznym o jasno zdeterminowanej — wyłącznie laickiej bądź wyłącznie religijnej — sferze użytkowania. Mają zatem charakter instrumentu o przeznaczeniu potencjalnie religijnym i potencjalnie świeckim (kultura, edukacja), nie mając w żadnym razie konotacji absolutnie wyznaniowej, jak np. symbol religijny. Jeśli instrument towarzyszy uroczystościom religijnym (uprawianie kultu), nabiera adekwatnego (religijnego) charakteru, gdy zaś służy nauczaniu muzyki jest laicki. Tak więc jego charakter jest wyraźnie mieszany. W rozpatrywanym przypadku w centrum sporu nie znajduje się fakt przeznaczenia środków samorządowych (publicznych) na kupno i remont organów, ale ich zainstalowanie w należącym notabene do gminy kościele. Skarżący kwestionują umieszczenie przedmiotu sfinansowanego ze środków publicznych w miejscu praktyk religijnych.
W sprawie windy zainstalowanej w bazylice w Forviére należy stwierdzić, że samo urządzenie, które miało ułatwiać bądź wręcz umożliwiać osobom o zredukowanej możliwości poruszania się dostęp do budynku, nie ma charakteru religijnego, ale jak stwierdziła Rada Stanu, ma bezsprzecznie „związek z tym obiektem”. Inaczej mówiąc, mimo że urządzenie pozwala osobom o zmniejszonej sprawności fizycznej ominąć konieczność korzystania ze schodów łączących plac przed bazyliką z nawą i kryptą i — ewentualnie — uczestniczyć w zgromadzeniach religijnych odbywających się we wnętrzu budynku, nie można przyjąć, że ma charakter religijny czy chociaż „mieszany”, ponieważ nie jest przeznaczone do uprawiania kultu. Chociaż organy i winda mają w tych konkretnych sprawach związek z miejscem kultu, to przeznaczenie środków publicznych w pierwszym przypadku na kupno i remont, w drugim zaś na subwencję umożliwiającą kupno i instalację urządzenia, prowadzą nas do osi sporu, która przebiega między miejscowym interesem publicznym, takim jak go widzą samorządowe władze uchwałodawcze, a narzuconą władzy publicznej przez obowiązującą zasadę laickości Republiki neutralnością w kwestiach religijnych. Trudno dziwić się, iż skarżący kwestionowali wydatek poczyniony przez gminę w Lyonie na rzecz Fundacji Fourviére w kontekście ponoszenia przez samorząd terytorialny wydatków mających związek z miejscem uprawiania kultu. Oczywiste jest, że w obu przypadkach na wszystkich szczeblach instancyjnych sądy sięgały do ustawy z 1905 r., żeby wskazać, iż zabrania ona finansowania i subwencjonowania Kościołów i wyznań.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.