TK
Świecka Francja? Dekonstrukcja zasady laickości we Francji
Aristid Briand| Conseil d’État| Francja| Francuska ustawa z 9 grudnia 1905 r. o rozdziale kościołów i państwa| Kościół| laickość| państwo świeckie| relacje państwo-kościół| republikanizm
włącz czytnikUwagi te świadczą o tym, że Rada Stanu chciała wskazać ustawę z 1905 r. jako kluczowy akt prawny regulujący te kwestie na podstawie zasady niesubwencjonowania wyznań. W świetle tych wywodów Rady Stanu mogło by się wydawać, że doprowadzą one do uznania uchwał gminnych za niezgodne z prawem. Tak się jednak nie stało, ponieważ gminne wydatki każdorazowo zostały usprawiedliwione podnoszonym przez gminę i uwzględnionym przez sąd argumentem miejscowego interesu publicznego. Sąd uznał, że ponieważ uchwalone wydatki odpowiadają miejscowemu interesowi publicznemu, to nie są sprzeczne z zasadą niesubwencjonowania. W obu sprawach Rada Stanu inicjując w ten sposób nową linię orzeczniczą w sprawach tego rodzaju, podzieliła argumentację i rozumowanie strony samorządowej, stawiając w centrum orzeczenia miejscowy interes publiczny zadeklarowanych w uchwałach wydatków i uprzywilejowując go wobec postanowień stanowiącej przeszkodę w finansowaniu i subwencjonowaniu wyznań ustawy z 1905 r.
W sprawie organów z Trélazé Rada Stanu w sposób dotąd niestosowany orzekła, że jest możliwe, aby gmina poniosła ciężar wydatków dotyczących dóbr o charakterze mieszanym (przyjęto, o czym była już wcześniej mowa, że organy mają funkcjonalnie charakter religijno-świecki), znajdujących się w budynku religijnym, bez względu na to, jaki podmiot jest jego właścicielem. Pierwszym warunkiem, jaki miałby — zgodnie z nowym ujęciem prawa — uzasadniać i usprawiedliwiać taki wydatek, jest zgodnie orzeczeniem Rady Stanu miejscowy interes publiczny.
W sprawie bazyliki w Fourvière Rada Stanu poszła jeszcze dalej, wskazując, że dyspozycje ustawy z 1905 r. nie stanowią przeszkody finansowania prac przez samorząd terytorialny, które nie polegają na utrzymaniu w dobrym stanie lub konserwacji budynku służącego uprawianiu kultu, ale na realizacji inwestycji związanych z wyposażeniem lub urządzeniem tego obiektu. Wydatek taki może być ponoszony w całości lub w części, w zależności od statusu jego własności lub mieć charakter subwencji, gdy budynek nie jest własnością samorządu. Warunkiem legalnego finansowania jest uznanie, że takie wyposażenie czy urządzenie spełnia kryteria miejscowego interesu publicznego.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.