TK



Trybunał Sprawiedliwości UE o pomocy publicznej dla Ryanair i Aer Lingus

Aer Lingus| Irlandia| Komisja Europejska| linie lotnicze| pomoc publiczna| Ryannair| Trybunał Sprawiedliwości UE

włącz czytnik

Do beneficjentów tej pomocy państwa należały m. in. spółki Aer Lingus i Ryanair, które wniosły do Sądu Unii Europejskiej skargę przeciwko tej decyzji. W istocie twierdzą one, że Komisja a) popełniła błąd uznając, przy ustalaniu istnienia selektywnej korzyści przysparzanej przedsiębiorstwom lotniczym opodatkowanym według niższej stawki wynoszącej 2 EUR, za „normalną” stawkę wynoszącą 10 EUR oraz b) dopuściła się błędów w rozstrzygnięciu w przedmiocie odzyskania pomocy.

W wydanych dziś wyrokach Sąd stwierdził nieważność decyzji Komisji w części dotyczącej odzyskania od jej beneficjentów pomocy na kwotę określoną na 8 EUR za pasażera.Sąd rozstrzygnął, że Komisja nie dopuściła się jakiegokolwiek błędu uznając za referencyjną wyższą stawkę wynoszącą 10 EUR i wyciągając na tej podstawie wniosek, iż stosowanie zróżnicowanych stawek stanowi przesłankę istnienia pomocy państwa na rzecz przedsiębiorstw lotniczych, których loty były w rozpatrywanym okresie opodatkowane TTA według niższej stawki wynoszącej 2 EUR.

Sąd uznał natomiast, że Komisja dopuściła się błędu ustalając kwotę pomocy, jaką należy odzyskać, na 8 EUR za pasażera. Ze względu na to bowiem, że wynikająca z zastosowania obniżonej stawki korzyść gospodarcza mogła zostać, choćby nawet częściowo, przerzucona na pasażerów, Komisja nie była uprawniona do uznania, iż korzyść, jaką odnieśli przewoźnicy powietrzni, wynosiła we wszystkich przypadkach w automatyczny sposób 8 EUR za pasażera. Sąd wskazał, że mogła ona tak uznać jedynie w przypadku, w którym przedsiębiorstwa lotnicze uiszczające TTA według obniżonej stawki systematycznie podnosiłyby ceny swych biletów przed opodatkowaniem o 8 EUR. Sąd zauważył, że Komisja nie wyjaśniła powodów, dla których odpowiadająca takiej hipotezie sytuacja miałaby być bardziej normalna niż ta, w której przedsiębiorstwa lotnicze przerzucają korzyść na swych pasażerów. Sąd dodał, że Komisja nie wyjaśniła powodów, dla których przedsiębiorstwom lotniczym, których loty były opodatkowane TTA według obniżonej stawki, przysporzona została korzyść odpowiadająca różnicy pomiędzy tymi dwiema stawkami TTA. Sąd uznał ponadto, że Komisja nie mogła zakładać, iż wynikająca z zastosowania obniżonej stawki TTA korzyść gospodarcza nie została w żaden sposób przerzucona na pasażerów.

Świat

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.