TK
Trybunał Sprawiedliwości UE o pomocy publicznej dla Ryanair i Aer Lingus
Aer Lingus| Irlandia| Komisja Europejska| linie lotnicze| pomoc publiczna| Ryannair| Trybunał Sprawiedliwości UE
włącz czytnikSąd Trybunału Sprawiedliwości UE w wyroku 5z 5 lutego stwierdził częściową nieważność decyzji Komisji nakazującej Irlandii odzyskanie od będących beneficjentami pomocy przedsiębiorstw lotniczych kwoty w wysokości 8 EUR za pasażera. Komisja nie mogła uznać, że korzyść, jaka została przysporzona tym przedsiębiorstwom, wynosiła we wszystkich przypadkach automatycznie 8 EUR za pasażera.
Począwszy od dnia 30 marca 2009 r. przedsiębiorstwa lotnicze są zobowiązane do uiszczenia w Irlandii podatku od „transportu lotniczego” (ang. Air travel tax, „TTA”) „za wszystkich pasażerów podróżujących samolotem wylatującym z portu lotniczego znajdującego się w Irlandii”. Z podatku tego zwolnieni są pasażerowie tranzytowi oraz przesiadający się.
W momencie jego wprowadzenia TTA był obliczany na podstawie odległości między portem lotniczym wylotu a docelowym portem lotniczym i wynosił 2 EUR w przypadku podróży między portami lotniczymi oddalonymi maksymalnie o 300 km od portu lotniczego w Dublinie oraz 10 EUR we wszystkich innych przypadkach. W następstwie przeprowadzonego przez Komisję dochodzenia władze irlandzkie zmieniły obowiązujące stawki opodatkowania, wprowadzając począwszy od dnia 1 marca 2011 r. mającą zastosowanie do wszystkich odlotów jednolitą stawkę wynoszącą 3 EUR niezależnie od przebytej podczas lotu odległości.
W lipcu 2009 r. Ryanair1 wniósł do Komisji skargę, w której zakwestionował szereg aspektów wprowadzonego przez Irlandię podatku TTA. Ryanair podniósł w szczególności, że brak zastosowania tego podatku w przypadku pasażerów tranzytowych oraz przesiadających się stanowi bezprawną pomoc państwa na rzecz przewoźników lotniczych Aer Lingus2 i Aer Arann z tego względu, iż przewoźnicy ci obsługują względnie dużą ilość pasażerów i lotów należących do tych dwóch kategorii. Ryanair wskazał ponadto, że ze względu na swój ryczałtowy charakter podatek ten ma dyskryminacyjny charakter, gdyż w przypadku tanich linii lotniczych stanowi on znaczną część ceny biletu, w przeciwieństwie do tradycyjnych przedsiębiorstw lotniczych. W skardze tej wreszcie była mowa o tym, że niższa stawka opodatkowania stosowana w zależności od przebytej odległości uprzywilejowuje Aer Arann, ponieważ 50 % obsługiwanych przez tego przewoźnika pasażerów udawało się do celów podróży znajdujących się nie dalej niż 300 km od portu lotniczego w Dublinie.
Decyzją z dnia 25 lipca 2012 r. Komisja uznała, że stosowanie w okresie od dnia 30 marca 2009 r. do dnia 1 marca 2011 r. w odniesieniu do lotów krótkodystansowych niższej stawki opodatkowania stanowi niezgodną z rynkiem wewnętrznym pomoc państwa3. Zastosowanie takiej stawki mogło bezprawnie uprzywilejowywać loty krajowe w stosunku do lotów zagranicznych. Komisja nakazała zatem odzyskanie tej pomocy od jej beneficjentów, wyjaśniając, że kwota pomocy odpowiada różnicy pomiędzy obniżoną stawką TTA (2 EUR) a pobieraną za każdego pasażera stawką podstawową w wysokości 10 EUR, tj. 8 EUR.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.