TK



Trybunał Sprawiedliwości UE o pomocy publicznej dla Ryanair i Aer Lingus

Aer Lingus| Irlandia| Komisja Europejska| linie lotnicze| pomoc publiczna| Ryannair| Trybunał Sprawiedliwości UE

włącz czytnik

Aby móc dokładnie określić liczbowo odniesioną w rzeczywistości przez przedsiębiorstwa lotnicze korzyść Komisja powinna zatem była ustalić to, w jakim zakresie przedsiębiorstwa te przeniosły na swych pasażerów zysk odniesiony w wyniku zastosowania TTA według niższej stawki. Instytucja ta powinna była ograniczyć się do nakazania odzyskania rzeczywiście odpowiadających tej korzyści kwot. W przypadku, gdy dokładne określenie tych kwot w decyzji okazałoby się niemożliwe, Komisja mogła była powierzyć to zadanie władzom krajowym, którym należałoby dostarczyć odpowiednich informacji w tym względzie.

Sąd podkreślił wreszcie, że Komisja nie ustaliła tego, iż odzyskanie 8 EUR za pasażera było konieczne do przywrócenia sytuacji, która zachodziłaby w przypadku, w którym loty opodatkowane według stawki w wysokości 2 EUR za pasażera byłyby obciążone podatkiem 10 EUR za pasażera. Zdaniem Sądu przedsiębiorstwa lotnicze nie mają możliwości retroaktywnego odzyskania od ich klientów pobranych od nich 8 EUR za pasażera. Ponadto odzyskanie tej kwoty od przedsiębiorstw lotniczych mogłoby nawet powodować dodatkowe zakłócenia konkurencji, gdyż może się zdarzyć, że w jego efekcie od przedsiębiorstw lotniczych zostanie odzyskana kwota większa od korzyści, która została im w rzeczywistości przysporzona.

1. Ryanair Ltd jest mającą siedzibę w Irlandii „tanią” linią lotniczą. Obsługuje ona ponad 1 300 bezpośrednich połączeń pomiędzy 170 portami lotniczymi w 28 krajach Europy i Afryki Północnej. Ryanair obsługuje przede wszystkim loty krótkodystansowe, na odległości mniejsze niż 3 200 km i trwające mniej niż 3 godziny.
2. Aer Lingus Ltd jest mającym w Irlandii siedzibę przedsiębiorstwem lotniczym prowadzącym działalność na terenie tego kraju (w portach lotniczych w Dublinie, Cork i Shannon) oraz w Zjednoczonym Królestwie (w portach lotniczych w Londynie Gatwick, Londynie Heathrow i Belfaście), które obsługuje irlandzkie połączenia krajowe, a także połączenia międzynarodowe pomiędzy Irlandią czy też Zjednoczonym Królestwem a 70 celami podróży znajdującymi się w tych krajach, Europie kontynentalnej i Stanach Zjednoczonych.
3Natomiast w decyzji z dnia 13 lipca 2011 r. Komisja stwierdziła w szczególności, że brak zastosowania podatku TTA w odniesieniu do pasażerów tranzytowych oraz przesiadających się nie stanowi pomocy państwa ze względu na to, że środek ten nie ma selektywnego charakteru (zob. komunikat prasowy Komisji). Wyrokiem z dnia 25 listopada 2014 r. (sprawa T-512/11; Ryanair Ltd / Komisja, zobacz też komunikat prasowy nr 159/14) Sąd Unii Europejskiej stwierdził częściową nieważność tej decyzji.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej

Poprzednia 123 Następna

Świat

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.