Debaty



Bezpieczeństwo państwa a ograniczenia praw i wolności osób pełniących funkcje w służbie publicznej

bezpieczeństwo państwa| interes państwa| Konstytucja| Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych| orzecznictwo TK| prawa obywatelskie| Prezydent RP| siły zbrojne| służba publiczna| zasady z Syrakuz

włącz czytnik

 

„ustawodawca może nakładać na radnych różnego rodzaju ograniczenia w odniesieniu do ich działalności zawodowej, pod warunkiem, że ograniczenia te pozostawać będą w racjonalnym związku z interesem publicznym, któremu mają służyć i że zakres tych ograniczeń pozostanie współmierny do rangi tego interesu”.

 

Zagrożeniem dla niezależności osób pełniących funkcje publiczne byłoby istnienie w szczególności powiązań majątkowych z podmiotami, które mogą mieć interes faktyczny w podejmowaniu określonych rozstrzygnięć i decyzji. Zgodzić się należy z prezentowaną przez TK tezą, iż „rzeczywiste zagrożenie istnieje wówczas, gdy powiązanie majątkowe osoby sprawującej urząd publiczny z innym podmiotem ma charakter stały – co może prowadzić do częściowego przynajmniej utożsamienia interesu majątkowego funkcjonariusza z interesem majątkowym tego podmiotu: taki trwały charakter mają wszelkie prawa związane z udziałem w masie majątkowej – współwłasność, udziały i akcje, a także umowa o pracę mająca charakter trwałego węzła prawnego łączącego dwa podmioty” .

Z punktu widzenia podejmowanego tematu kluczowe znaczenie mają również wytyczne TK dotyczące zakazu prowadzenia przez osoby pełniące funkcje publiczne działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia komunalnego celem zapobieżenia angażowaniu się osób publicznych w sytuacje mogące poddawać w wątpliwość ich osobistą bezstronność, jak również podważać autorytet konstytucyjnych organów państwa. Trybunał słusznie uznał, że chodzi zarówno o odpłatne, jak i nieodpłatne wykorzystywanie mienia, w którego władanie osoba objęta zakazem weszła już po objęciu funkcji publicznej. Zakaz dotyczy działalności gospodarczej prowadzonej z wykorzystaniem mienia państwowego lub komunalnego (prawo do dysponowania substratem materialnym stanowiącym własność Skarbu Państwa bądź samorządu terytorialnego), położonego na terenie tej gminy, w której organach osoba objęta zakazem pełni funkcję. Wprowadzone rozwiązanie ma bowiem ograniczyć możliwość wykorzystania stanowiska posła, senatora lub radnego do uzyskania mienia państwowego dla celów gospodarczych na uprzywilejowanych zasadach. Zgodzić się należy ze stanowiskiem TK, że

Debaty

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.