Debaty
Funkcja europejska parlamentów państw członkowskich Unii Europejskiej
Andrzej Bałaban| Bogusław Banaszak| Cezary Mik| funkcja europejska parlamentu| Jarosław Szymanek| Jerzy Jaskiernia| państwa członkowskie| parlament| Parlament Europejski| Rada UE| Sejm| TFUE| traktat z Maastricht| Trybunał Konstytucyjny| TUE| Wojciech Sokolewicz
włącz czytnikNastępstwem członkostwa państwa w UE jest rozszerzenie katalogu funkcji parlamentu państwa członkowskiego o funkcję europejską.
Wyodrębnienie funkcji europejskiej parlamentów narodowych budzi kontrowersje wśród przedstawicieli doktryny, przy czym — wraz z pojawianiem się jej kolejnych składników — przeważają głosy za jej wyodrębnieniem. W polskiej literaturze przedmiotu do prekursorów wyodrębnienia funkcji europejskiej należą m.in. Wojciech Sokolewicz, Bogusław Banaszak, Jarosław Szymanek oraz Jerzy Jaskiernia.
Bogusław Banaszak wyodrębnia funkcję europejską ze względu na charakter przebiegu procesu decyzyjnego UE, w którym został przewidziany opiniodawczy udział parlamentów państw członkowskich. Autor ten (wraz z Ryszardem Balickim) podkreśla przy tym, że przyjęty tradycyjny podział na funkcję ustawodawczą i kontrolną staje się nieadekwatny w momencie przystąpienia państwa do UE.
Wojciech Sokolewicz dopuszcza kwalifikowanie nowych zadań parlamentu związanych z członkostwem w UE zarówno do funkcji kontrolnej, jak i do funkcji mieszanej. Zdaniem W. Sokolewicza, funkcja kontrolna musi być w tym przypadku rozumiana szerzej w wyniku jej konkretyzacji przez nowe zadania. Natomiast funkcja mieszana zawiera — w jego ocenie — zadania, które pozostają poza obiema dychotomicznymi funkcjami.
Zdaniem Jarosława Szymanka, funkcja europejska jest osobną funkcją sui generis „jest odrębna od dwóch pozostałych, a jednocześnie w jakimś stopniu pokrywa się z nimi”. Według niego, funkcję europejską tworzą następujące elementy: „implementowanie norm unijnych do wewnętrznego obrotu prawnego”, „kooperowanie z rządem w sprawach unijnych” oraz zakres posiadanych i otrzymywanych informacji przez parlament. Szymanek podkreśla ponadto, że funkcja europejska posiada cechy charakterystyczne dla funkcji kontrolnej parlamentu, do których zalicza: mechanizm współpracy rządu i parlamentu, związany z ustalaniem oficjalnego stanowiska państwa podczas obrad Rady UE; działania dotyczące pozyskiwania i przetwarzania informacji w sprawach UE oraz procedurę oceny i formułowania wniosków. Wyodrębnia on też zjawisko „pomieszania”, które zachodzi w wykonywaniu tradycyjnych funkcji parlamentu w wyniku przystąpienia państwa do UE. Efektem takiego stanu rzeczy jest to, że parlament państwa członkowskiego „w obszarze unijnym nie wykonuje ani typowych zadań legislacyjnych, ani też zadań kontrolnych”.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.