Debaty
Funkcja europejska parlamentów państw członkowskich Unii Europejskiej
Andrzej Bałaban| Bogusław Banaszak| Cezary Mik| funkcja europejska parlamentu| Jarosław Szymanek| Jerzy Jaskiernia| państwa członkowskie| parlament| Parlament Europejski| Rada UE| Sejm| TFUE| traktat z Maastricht| Trybunał Konstytucyjny| TUE| Wojciech Sokolewicz
włącz czytnikVIII. Podsumowanie
Rozwój procesów integracyjnych początkowo spowodował, że tradycyjna rola parlamentu została ograniczona, co wywołało powstanie zjawiska określanego jako deficyt demokracji. W miarę rozwoju procesów integracyjnych rola parlamentu zaczęła się umacniać zarówno na podstawie nieformalnych regulacji, jak i konkretnych odniesień do postanowień prawa traktatowego, a obecnie również regulacji pozatraktatowych. Rozwój nowej europejskiej funkcji parlamentu to niewątpliwie efekt regulacji unijnych, które de facto określają jej charakter i zakres, a nie krajowych (wewnętrznych) regulacji na poziomie konstytucyjnym, ustawowym czy regulaminowym. Te ostatnie, jako wynik procesów implementujących postanowienia prawa unijnego, oczywiście ulegają zmianie i — tym samym — doprecyzowują poszczególne elementy funkcji europejskiej.
Można zaryzykować twierdzenie, że funkcja europejska parlamentów narodowych niewątpliwie wpisuje się w zakres realizacji zasady równowagi instytucjonalnej w prawie UE. Zasada ta polega nie tylko na rozgraniczeniu zadań autonomicznie wypełnianych przez instytucje Unii, ale również na wypracowanym systemie ich wzajemnej współpracy i kontroli na poziomie UE i jej państw członkowskich.
Funkcję europejską tworzą zarówno elementy charakterystyczne dla tradycyjnych funkcji parlamentu, jak i nowe elementy, które są wynikiem szeroko rozumianych, postępujących procesów integracyjnych w ramach UE. Stąd charakter funkcji europejskiej należy określić jako złożony, bowiem wynika on — z jednej strony — z regulacji unijnych i pozaunijnych, a — z drugiej — jest doprecyzowany w prawie krajowym.
Ewolucja funkcji europejskiej w wyniku rozwoju regulacji unijnych przyczynia się do częściowego przesunięcia ciężaru zadań i odpowiedzialności z egzekutywy na legislatywę. Znamiennym efektem realizacji funkcji europejskiej w poszczególnych państwach członkowskich jest wskazanie, do kogo tak naprawdę należy rzeczywista władza polityczna w danym państwie. Parlamenty państw członkowskich, które były swoistymi ofiarami procesów integracyjnych na początkowym etapie ich rozwoju, obecnie stają się jednym z głównych aktorów uczestniczących w procesie tworzenia i nadzorowania stosowania prawa unijnego.
*Dr Anna Pudło, Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie, Kolegium Prawa
Od Red.: Artykuł opublikowany został w Przeglądzie Sejmowym nr 1/2015. Pominięte zostały przypisy.
Poprzednia … 9101112 Następna
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.