Debaty



Organy administracyjne wobec pierwszeństwa prawa UE

ETS| implementacja prawa europejskiego| orzecznictwo ETS| pierwszeństwo prawa europejskiego| TFUE| Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej

włącz czytnik

Co ciekawe, TSUE stwierdził, że zasada pierwszeństwa obejmuje swym zakresem również akty indywidualne i konkretne, jakimi są prawomocne decyzje administracyjne (C-224/97 Ciola). Dlatego niespełnienie obowiązków nałożonych na osobę fizyczną na podstawie sprzecznej z prawem unijnym prawomocnej decyzji administracyjnej, wobec niestosowalności (niemożności wzięcia pod uwagę) takiej decyzji, nie mogło skutkować nałożeniem na jednostkę przewidzianych prawem krajowym sankcji. Za niezgodną z prawem unijnym TSUE uznał również regułę prawa belgijskiego, zgodnie z którą organy administracyjne są bezwzględnie związane wykładnią prawa unijnego przyjętą w wyroku sądu krajowego, wydanym w danej sprawie po wniesieniu przez zainteresowaną stronę skargi na decyzję organu administracji (C-118/00 Larsy).

Powołując się na wyroki w sprawach 106/77 Simmenthal i C-213/89 Factortame, TSUE podniósł, iż pierwszeństwo prawa unijnego oznacza, że wszystkie organy państw członkowskich mają obowiązek zapewnienia pełnej skuteczności prawu unijnemu. W zakresie, w jakim krajowe reguły proceduralne wyłączają skuteczną ochronę uprawnień wywodzonych z prawa UE, krajowy organ administracji (w sprawie Larsy był to organ odpowiedzialny za wypłatę emerytur) nie powinien ich stosować.

Podstawa prawna rozstrzygnięcia

Wobec obowiązku odmowy zastosowania prawa krajowego sprzecznego z prawem UE organy administracji mogą stanąć wobec problemu konieczności określenia właściwej podstawy prawnej rozstrzygnięcia administracyjnego.

W tym kontekście należy pamiętać, że prawo UE nakłada na organy administracji obowiązek dokonywania prounijnych wykładni mających zastosowanie w sprawie przepisów prawa krajowego.

Natomiast w sytuacji, w której na skutek zastosowania zasady pierwszeństwa odpadnie podstawa prawna dla działania administracji, podstawą prawną rozstrzygnięcia mogą stać się w takim wypadku bezpośrednio akty prawa UE. Podobnie bowiem jak sądy krajowe, także ograny administracji zobowiązane są do respektowania skutku bezpośredniego prawa UE, o ile tylko przepis unijny jest jasny, precyzyjny i bezwarunkowy.

Debaty

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.