Debaty



Po wyborach samorządowych 2014 roku – o efektywności i przejrzystości procesu wyborczego

frekwencja| głos nieważny| Krajowe Biuro Wyborcze| liczenia głosów| OBWE| obwodowe komisje wyborcze| Państwowa Komisja Wyborcza| wybory samorządowe| wynik wyborczy

włącz czytnik

Ponadto szkolenia członków komisji wyborczych obejmują obecnie głównie procedury. Nie spotkałem się z komponentami miękkimi np. radzeniem sobie z trudnym wyborcą, czy z utrudniającym prace członkiem komisji czy mężem zaufania. Kwestie miękkie też powinny być brane pod uwagę w programie członków, a w szczególności przewodniczących i wiceprzewodniczących komisji. Istotną barierą dostępu do szkoleń, które są prowadzone jest również fakt, że są one realizowane w godzinach pracy.

 9.   Last but not least – system informatyczny

Sposób zamawiania systemu informatycznego powinien opierać się o najlepsze praktyki w zakresie zarządzania projektami informatycznymi, czyli z uwzględnieniem technik zarządzania dużymi projektami oraz analizą wszystkich czynników wpływających na cenę i jakość systemu.

Pierwszy obszar to metodyka zarządzania projektami. Z analizy przebiegu procesu zamawiania ostatniego systemu można sądzić, że zarządzanie polegało bardziej na gaszeniu pożaru. Warto jednak zwrócić uwagę, że jeden z najbardziej popularnych systemów zarządzania projektami powstał w Wielkiej Brytanii na potrzeby właśnie sektora publicznego i po rozbudowaniu jest obecnie jednym z najczęściej wybieranym modelem zarządzania projektami, w tym informatycznymi – również w Polsce: to jest PRINCE2 (Projects In Controlled Environments). Jako jedną  z popularnych metodyk dostosowanych do specyfiki projektów informatycznych można wskazać również metodykę ITIL. Korzystanie z metodyk zarządzania projektami pozwala na identyfikację ryzyk, czy rozpoznanie potrzeb odbiorców (a więc współpracę np. z urzędnikami wyborczymi, czy osobami z doświadczeniem w komisjach wyborczych) jeszcze w fazie tworzenia koncepcji systemu. Metodyczne spojrzenie na system informatyczny z perspektywy zamawiającego (KBW), użytkowników końcowych (osób z doświadczeniem w pracy w komisjach, urzędników wyborczych, pracowników delegatur KBW) oraz dostawcy (wykonawcy systemu), w fazie planowania a nie w czasie odbioru jego pracy, czy kluczowego momentu eksploatacji systemu, pozwala na zminimalizowanie wielu rozczarowań.

Debaty

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze


Kazimierz | 04-12-14 09:27
Namawiam redakcję, żeby wysłała ten artykuł do polityków, którzy oskarżają PKW o dopuszczenie do sfałszowania przez koalicję PO-PSL ostatnich wyborów. Z nikczemnością trzeba walczyć racjonalnością, a powyższy artykuł to właśnie wzór rozsądnego, wyważonego myslenia.