Debaty
Po wyborach samorządowych 2014 roku – o efektywności i przejrzystości procesu wyborczego
frekwencja| głos nieważny| Krajowe Biuro Wyborcze| liczenia głosów| OBWE| obwodowe komisje wyborcze| Państwowa Komisja Wyborcza| wybory samorządowe| wynik wyborczy
włącz czytnikPonadto szkolenia członków komisji wyborczych obejmują obecnie głównie procedury. Nie spotkałem się z komponentami miękkimi np. radzeniem sobie z trudnym wyborcą, czy z utrudniającym prace członkiem komisji czy mężem zaufania. Kwestie miękkie też powinny być brane pod uwagę w programie członków, a w szczególności przewodniczących i wiceprzewodniczących komisji. Istotną barierą dostępu do szkoleń, które są prowadzone jest również fakt, że są one realizowane w godzinach pracy.
9. Last but not least – system informatyczny
Sposób zamawiania systemu informatycznego powinien opierać się o najlepsze praktyki w zakresie zarządzania projektami informatycznymi, czyli z uwzględnieniem technik zarządzania dużymi projektami oraz analizą wszystkich czynników wpływających na cenę i jakość systemu.
Pierwszy obszar to metodyka zarządzania projektami. Z analizy przebiegu procesu zamawiania ostatniego systemu można sądzić, że zarządzanie polegało bardziej na gaszeniu pożaru. Warto jednak zwrócić uwagę, że jeden z najbardziej popularnych systemów zarządzania projektami powstał w Wielkiej Brytanii na potrzeby właśnie sektora publicznego i po rozbudowaniu jest obecnie jednym z najczęściej wybieranym modelem zarządzania projektami, w tym informatycznymi – również w Polsce: to jest PRINCE2 (Projects In Controlled Environments). Jako jedną z popularnych metodyk dostosowanych do specyfiki projektów informatycznych można wskazać również metodykę ITIL. Korzystanie z metodyk zarządzania projektami pozwala na identyfikację ryzyk, czy rozpoznanie potrzeb odbiorców (a więc współpracę np. z urzędnikami wyborczymi, czy osobami z doświadczeniem w komisjach wyborczych) jeszcze w fazie tworzenia koncepcji systemu. Metodyczne spojrzenie na system informatyczny z perspektywy zamawiającego (KBW), użytkowników końcowych (osób z doświadczeniem w pracy w komisjach, urzędników wyborczych, pracowników delegatur KBW) oraz dostawcy (wykonawcy systemu), w fazie planowania a nie w czasie odbioru jego pracy, czy kluczowego momentu eksploatacji systemu, pozwala na zminimalizowanie wielu rozczarowań.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Polski model administracji wyborczej sukcesem demokratycznej transformacji
PKW nie w konstytucji – dlaczego i przez kogo?
Wybory: oświadczenie Stefana J. Jaworskiego przewodniczącego Państwowej Komisji Wyborczej 1 grudnia
Annusewicz: Beton słabnie, sufit pęka
Kodeks wyborczy według Prezydenta
NIK o Krajowym Biurze Wyborczym
O konsultacjach PKW w sprawie nowych kart do głosowania - głos Fundacji Batorego
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski