Państwo
Fundacja Batorego o jakości i otwartości procesu legislacyjnego
Grażyna Kopińska| Grzegorz Makowski| konsultacje społeczne| legislacja| Mariusz Haładyj| Ministerstwo Gospodarki| Obywatelskie Forum Legislacji| partycypacja| Piotr Gryska| Piotr Waglowski| RCL| regulacje
włącz czytnikDyskusja „otwarta i oświecona”
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Mariusz Haładyj przyznał, że przekonał się do konsultacji, kiedy sam pracował nad projektami. – Czułem, że angażowanie się strony społecznej w pokazywanie danych, proponowanie rozwiązań jest konstruktywne i pomocne, prace się wydłużają, ale nie są obciążeniem – opowiadał.
Doświadczeniami norweskimi w tym zakresie dzielił się Terje Dyrstad, zastępca dyrektora generalnego w Ministerstwie Samorządu i Reform: – Kierujemy się zasadami partycypacji, przejrzystości i uczestnictwa. „Otwarta i oświecona” dyskusja publiczna jest zapisana w konstytucji. W praktyce są to konsultacje publiczne każdego aktu prawnego, które trwają zazwyczaj trzy miesiące. Na stronach internetowych są dostępne: wszystkie dokumenty, status konsultacji, pytania i odpowiedzi. W Norwegii powstaje 240 inicjatyw ustawodawczych rocznie.
A jak to się robi w Komisji Europejskiej? Mówił o tym Michal Narożny, analityk polityczny w Sekretariacie Generalnym KE: – Obowiązuje w niej Polityka Inteligentnej Regulacji – czyli respektowanie zasady pomocniczości i ograniczanie kosztów. Inicjatywy legislacyjne konsultuje się minimum 12 tygodni. Narożny przyznaje, że KE jest krytykowana za to, że ignoruje poglądy tych, o których decyduje. Jednak konsultacje się odbywają: zainteresowane osoby mogą powiedzieć bezpośrednio, czym Komisja ma się zająć. Konsultacje mają umocowanie w traktatach, np. w traktacie lizbońskim.
– Obowiązują zasady: partycypacji (szeroki udział; dokumenty są w miarę możliwości tłumaczona na wiele języków), otwartość, proporcjonalności (czy wystarczy wprowadzić regulację na poziomie krajowym, czy wyższego rzędu) i spójności (nie prowadzić powtórnych konsultacji na ten sam temat). Konsultacje powinny zacząć się na tyle wcześnie, by zainteresowani mogli się wypowiedzieć. Działa rada oceny skutków regulacji i aby przejść dalej, każdy projekt musi uzyskać pozytywną ocenę – mówił Narożny.
batory.org
Poprzednia 1234 Następna
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.