Państwo
Prawo o zgromadzeniach – krytyczne uwagi Rady Legislacyjnej
Europejska Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności| Konstytucja| prawo o zgromadzeniach| Rada Legislacyjna| RCL| Trybunał Konstytucyjny| Wolność zgromadzeń
włącz czytnik6.3. Rozważając konwencyjne gwarancje wolności zgromadzania się, należy także wziąć pod uwagę art. 13 EKPCz, zgodnie z którym „Każdy, czyje prawa i wolności zawarte w niniejszej konwencji zostały naruszone, ma prawo do skutecznego środka odwoławczego do właściwego organu państwowego także wówczas, gdy naruszenia dokonały osoby wykonujące swoje funkcje urzędowe”.
W obowiązującym stanie prawnym minimalny termin na przekazanie organowi gminy zawiadomienia o planowanym marszu wynosi 3 dni, co jak wykazano w wyroku w sprawie Bączkowski i inni, doprowadziło do naruszenia artykułu 13 w związku z artykułem 11 Konwencji. Na skutek bowiem wydania ostatecznej, pozytywnej dla skarżących (organizatorów) decyzji po dacie planowanej demonstracji zostali oni pozbawieni skutecznego środka krajowego w odniesieniu do ich skargi dotyczącej naruszenia ich prawa do wolności zgromadzeń.
W art. 5 ust. 2 projektu przewidziano, iż organizator marszu zawiadamia organ gminy w taki sposób, by wiadomość dotarła do organu najpóźniej na 6 dni, a najwcześniej na 30 dni przed datą marszu, a zgodnie z art. 9 projektu organ gminy wyda decyzję o zakazie marszu w terminie 48 godzin od dnia otrzymania zawiadomienia, w razie wystąpienia wskazanych w tym przepisie przesłanek. Stosownie zaś do art. 10 ust. 3 i 5 odwołanie wnosi się bezpośrednio do wojewody w terminie 24 godzin od doręczenia decyzji, a wojewoda rozpatruje odwołanie w ciągu 24 godzin od jego otrzymania.
W uzasadnieniu wyjaśniono, że minimalny 6-dniowy termin powinien pozwolić na przeprowadzenie całej procedury odwoławczej, jak również dać możliwość przeprowadzenia przez organ gminy rozprawy administracyjnej.
Istotnie, proponowane w projekcie ustawy terminy pozwalają na zakończenie procedury administracyjnej przed planowaną datą demonstracji. Należy jednak zauważyć, że warunku tego nie spełniają przewidziane w art. 11 projektu terminy dotyczące skarg wnoszonych do sądu. Otóż skargi na decyzje w sprawach marszów mogą być wnoszone bezpośrednio do sądu administracyjnego w terminie 3 dni od dnia udostępnienia decyzji na stronie podmiotowej w Biuletynie Informacji Publicznej, a sąd wyznacza rozprawę nie później niż w terminie 7 dni od dnia wniesienia do niego skargi.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.