Państwo



Senator Zientarski: Wiele prac przed senacką Komisją Ustawodawczą w 2014 r

Komisja Ustawodawcza Senatu| Piotr Zientarski| Senat| Trybunał Konstytucyjny| ustawodawstwo| wymiar sprawiedliwości| wyroki TK

włącz czytnik
Senator Zientarski: Wiele prac przed senacką Komisją Ustawodawczą w 2014 r
Senator Piotr Zientarski. Foto: www.zientarski.pl

Rozmowa z senatorem Piotrem Zientarskim, przewodniczącym Komisji Ustawodawczej Senatu
- Na czym polega praca przewodniczącego Komisji Ustawodawczej Senatu, którym Pan jest już drugą kadencję?

- Jako przewodniczący senackiej Komisji Ustawodawczej głównie staram się czuwać, aby senacka maszyna legislacyjna działała sprawnie i na czas, aby powstawały inicjatywy ustawodawcze usuwające braki lub luki w prawie, aby system prawa był spójny i skuteczny.  Moim głównym celem jest przyczynienie się do porządkowania prawa z jak najlepszym skutkiem dla obywateli. 

- Jak wygląda plan prac senackiej Komisji Ustawodawczej na 2014 r.?

- Jak co roku, tę komisję czeka wiele pracy. Standardowo rozpatrujemy bowiem bieżące wyroki Trybunału Konstytucyjnego, przygotowujemy inicjatywy ustawodawcze stanowiące realizację tych wyroków, ale nie tylko, także nasze własne inicjatywy, przeprowadzamy pierwsze czytanie projektów ustaw i uchwał, analizujemy ustawy przychodzące z Sejmu oraz organizujemy konferencje tematyczne. Poza pracami ustawodawczymi rozpatrujemy także projekty uchwał okolicznościowych, czyli upamiętniających istotne dla Polski osoby, wydarzenia czy rocznice. I tak przypadające w tym roku rocznice Senat uczcił przez podjęcie uchwały ustanawiającej rok 2014 Rokiem Odrodzenia Senatu w Polsce, uchwały ustanawiającej rok 2014 Rokiem Wielkiego Jubileuszu Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz uchwały w sprawie ustanowienia roku 2014 Rokiem Jana Nowaka-Jeziorańskiego. W ostatnim okresie pracowaliśmy nad uchwałą upamiętniającą zmarłego w ub. roku księdza kardynała Józefa Glempa.

- Czego możemy oczekiwać w najbliższym czasie?

- Komisja przygotowała i wniosła projekt ustawy  o zmianie ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania karnego oraz niektórych innych ustaw. Jest on istotny, ponieważ eliminuje braki w ustawie z 27 września 2013 r.,  po pierwsze, przez wprowadzenie uprawnienia dla stron do wystąpienia do sądu z wnioskiem o zobowiązanie innej strony lub innego podmiotu do wydania materiału mogącego stanowić dowód w sprawie, a po wtóre przez wprowadzenie dodatkowej możliwości sporządzenia uzasadnienia wyroku ograniczonego jedynie do wyjaśnienia podstawy prawnej tego wyroku i wymiaru kary, co w naszej ocenie powinno przyczynić się do przyspieszenia procedowania. Pierwsza zmiana obejmuje zarówno te sytuacje, w których uzyskanie przez stronę dowodu napotykać będzie znaczne trudności, jak i te, w których samodzielne uzyskanie dowodu będzie w ogóle niemożliwe. Przykładem takiej sytuacji może być np. potrzeba uzyskania informacji chronionej tajemnicą bankową lub informacji pozostającej w dyspozycji organów władzy publicznej albo organów samorządów gospodarczych lub zawodowych, nie mieszczącej się w pojęciu "informacji publicznej" w rozumieniu ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Druga zmiana pozwoli zmniejszyć obciążenie pracą sądu, a jednocześnie nie spowoduje zmniejszenia gwarancji procesowych stron. Prowadzić będzie do przyspieszenia postępowania międzyinstancyjnego oraz może służyć podniesieniu jakości sporządzanych uzasadnień, które odnosić się będą jedynie do niektórych kwestii, co pozwoli sądowi na skoncentrowanie się na wyjaśnieniu podstawy prawnej wyroku oraz zagadnieniach wskazanych we wniosku strony.

Poprzednia 123 Następna

Państwo

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.