Państwo
Służby wciąż poza kontrolą: stanowisko Fundacji Panoptykon
billing| dane telekomunikacyjne| Fundacja Panoptykon| kontrola operacyjna| Prawo i Sprawiedliwość| subsydiarność| Trybunał Konstytucyjny| TSUE
włącz czytnikO zmianę obecnych przepisów dotyczących sięgania przez służby po dane telekomunikacyjne walczymy od 2010 r. Konieczność wdrożenia wyroku Trybunału Konstytucyjnego to niepowtarzalna okazja, żeby zrealizować nasze postulaty oraz przygotować rozwiązanie zgodne z orzecznictwem tego Trybunału Konstytucyjnego i Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Takie, które da służbom możliwość skutecznego działania, a jednocześnie będzie chroniło prawa i wolności obywatelskie.
Chociaż czasu jest naprawdę niewiele – nowe przepisy muszą zostać wprowadzone w życie do lutego 2016 r. – oczekujemy poważnej dyskusji i gotowości do zmian.
A oto pełny tekst stanowiska Fundacji Panoptykonw sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 154)[1]
W dniu 23 grudnia 2015 r. grupa posłów złożyła w Sejmie pr ojekt ustawy o zmianie ustawy o policji oraz niektó rych innych ustaw (dalej: projekt). Dotyczy on uprawnienia policji i służb specjalnych do prowadzenia kontroli operacyjnej, a także wykorzystywania różnego rodzaju danych na temat obywateli, zwłaszcza danych telekomunikacyjnych (m.in. billingi).
Jak wynika z uzasadnienia, projekt ma na celu dostosowanie systemu prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 30 lipca 2014 r. o sygn. K 23/11 (dalej: wyrok TK). W ocenie Fundacji Panoptykon proponowane rozwiązania w sposób fragmentaryczny i niepełny wdrażają wyrok TK, a także pomijają treść wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 8 kwietnia 2014 r. w sprawach połączonych C -293/12 i C-594/12 (dalej: wyrok TSUE). W wyroku tym Trybunał orzekł o nieważności tzw. dyrektywy retencyjnej[2], na podstawie której wprowadzono krajowe przepisy o obowiązkowym zbieraniu i udostępnianiu policji i innym służbom danych telekomunikacyjnych. W konsekwencji, rozwiązania zaproponowane w projekcie rodzą daleko idące wątpliwości co do zgodności z Konstytucją RP i prawem UE.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Uwagi (krytyczne) HFPC do projektu zmian w uprawnieniach służb
Ustawa o policji: Bezpieczeństwo kosztem prywatności?
Sąd w Chrzanowie uznał, że portal może skarżyć postanowienie o wydaniu danych
ETPC: prawo musi przewidywać gwarancje dla prywatności
KRS krytycznie o projekcie ustawy o policji
Rzecznik generalny TS UE o obowiązku przechowywania danych telekomunikacyjnych
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.