Publicystyka



Instytucja zastępstwa Prezydenta RP w tradycji konstytucyjnej Polski międzywojennej i powojennej

włącz czytnik

Marszałek Sejmu, działający w charakterze zastępcy, dysponował pełnią konstytucyjnych kompetencji prezydenta. Mógł on zatem czynić wszystko, co należało do właściwości głowy państwa. Z formalnoprawnego punktu widzenia niemożliwe było zatem powierzenie marszałkowi wyłącznie części funkcji6. Konstytucja przewidywała, iż status
zastępcy marszałek zachowywał także wówczas, gdy doszło do wcześniejszego rozwiązania parlamentu. Bez znaczenia był fakt, czy miało to miejsce przed czy po zaistnieniu przeszkody wyłączającej możliwość zajmowania prezydenckiego fotela. Zgodnie z art. 28 Konstytucji marcowej marszałek, podobnie zresztą jak wicemarszałkowie, piastował swój mandat do chwili ukonstytuowania się nowego parlamentu.

Publicystyka

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.