Publicystyka
Konstruktywne wotum nieufności w państwach europejskich — analiza prawno-porównawcza
włącz czytnik14 Zob. recenzję K. Complaka dotyczącą książki: A Revisão Constitutional e a Macão de Censura Constructiva, „Przegląd Sejmowy” 1993, nr 4, s. 112, 124, 224.
15 W. Sokolewicz, Rozdzielone, lecz czy równe? Legislatywa i Egzekutywa w Małej Konstytucji z 1992 roku, „Przegląd Sejmowy” 1993, nr 1, s. 36.
16 Pierwsza próba uchwalenia konstruktywnego wotum nieufności wymierzona była w rząd socjaldemokraty W. Brandta. Krok ten nie wywołał oczekiwanego przez opozycję (CDU, CSU, FDP) skutku. Zgłoszony wniosek, wobec braku zaledwie dwóch głosów, upadł, a wraz z nim upadła także kandydatura Rainera Barzela na nowego premiera. Z kolei inicjatywa podjęta w 1981 r. zaowocowała zmianą na stanowisku szefa rządu. Miejsce dotychczasowego kanclerza Helmuta Schmidta (SPD) zajął lider opozycji Helmut Kohl (CDU).
17 Chodzi tu o wniosek zgłoszony przeciwko premierowi Ferencowi Gyurcsány’emu. Dokonały tego frakcje, które dotąd rząd Gyurcsány’ego popierały. Dnia 21.03.2009 r. szef rządu zapowiedział, że poda się do dymisji w związku z nasilającym się kryzysem gospodarczym w Europie. Nie uczynił tego jednak, gdyż wcześniej, tj. 14 kwietnia 2009 r. Zgromadzenie Narodowe uchwaliło konstruktywne wotum nieufności, wyznaczając jednocześnie Gordona Bajnaia na następcę premiera. Za kandydaturą Bajnaia opowiedziały się kluby MSZP i SZDSZ.
18 W dniu 27 lutego 2013 r., po wyrażeniu wotum nieufności wobec rządu Janeza Janšy, parlament powierzył misję utworzenia nowego gabinetu Alence Bratušek. W skład nowej koalicji weszły: Pozytywna Słowenia, Socjaldemokraci, Lista Obywatelska i Demokratyczna Partia Emerytów Słowenii. Dnia 20 marca 2013 r. parlament udzielił wotum zaufania rządowi A. Bratušek większością 52 głosów.
19 Jedyną jak dotąd próbą wykorzystania konstruktywnego wotum nieufności było zgłoszenie wniosku przeciwko premierowi Adolfo Suárezowi Gonzálezowi przez Hiszpańską Socjalistyczną Partię Robotniczą w maju 1980 r. Jak zauważa się w literaturze przedmiotu, krok ten nie przyniósł skutków prawnych, ale uruchomił proces budowania nowego układu politycznego, będącego alternatywą dla rządzącej prawicy.
20 Pierwszy z wymienionych wniosków wpłynął do laski marszałkowskiej 13 sierpnia 2007 r. Jego autorami byli parlamentarzyści dwóch dotychczasowych ugrupowań koalicyjnych: LPR i Samoobrony. Los podjętej inicjatywy wydawał się być z góry przesadzony, gdyż nie poparł jej główny klub parlamentarnej opozycji — PO. Ostatecznie wniosek nie został poddany pod głosowanie, gdyż wskazany w charakterze na stępcy kandydat na premiera J. Kaczmarek na dzień przed obradami, podczas których Izba miała rozpatrzyć wniosek, porzucił zamiar dalszego występowania w tej roli. Niepowodzeniem zakończyło się także głosowanie nad wnioskiem o wotum nieufności dla rządu D. Tuska. We wniosku tym, zgłoszonym 11 lutego 2013 r., największa opozycyjna partia (PiS) proponowała zmianę na stanowisku premiera, wskazując własnego kandydata P. Glińskiego. Sejm jednak odrzucił wniosek większością 236 głosów, przy 137 głosach przeciwnych i 41 wstrzymujących się.
21 Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2012 r., poz. 32).
22 Regulamin Kongresu Deputowanych z 10 lutego 1982 r., <http://www.congreso.es/portal/page/portal/Congreso/Congreso/Hist_Normas/Norm/reglam_congreso.pdf>, dostęp: 16.12.2013 r.
23 S. Gebethner, System rządów Rzeczypospolitej..., s. 215–216; M. Domagała, System kanclerski i możliwości jego zastosowania w nowej Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, [w:] Konstytucyjne systemy rządów, red. M. Domagała, Warszawa 1997, s. 121; M.G. Jarentowski: System rządów Polski a modele systemów rządów, [w:] Władza wykonawcza w Polsce i w Europie, red. M. Drzonek, A. Wołek, Kraków 2009, s. 53.
24 W niemieckiej doktrynie prawa konstytucyjnego zwraca się uwagę, iż przyjęty w RFN model politycznej odpowiedzialności, odrzucający koncepcję odpowiedzialności indywidualnej, determinuje relacje kanclerza zarówno z parlamentem, jak i z własnymi ministrami. Podnosi się, że przy tak skonstruowanych przepisach możliwości Bundestagu zostają ograniczone. Nawet jeśli utraci on zaufanie do jednego z ministrów, to nie będzie w stanie podjąć działań zmierzających do skutecznego usunięcia takiego ministra z urzędu. W zanadrzu pozostaje jedynie — niełatwe przecież — odwołanie całego rządu. Bezsprzecznie jest to element, który wzmacnia pozycję szefa gabinetu wobec Bundestagu, ale też gwarantuje mu pełną swobodę w prowadzeniu własnej polityki personalnej, wolnej od ingerencji czynnika zewnętrznego; zob. na ten temat: R. Herzog, dz. cyt., s. 5. Warto zaznaczyć, że w literaturze polskiej utrzymanie modelu odpowiedzialności indywidualnej silnie krytykowano, uznając, iż jest to rozwiązanie sprzeczne z wyeksponowaną na gruncie konstytucji z 1997 r. pozycją ustrojową premiera; zob. E. Gdulewicz, W. Skrzydło, Wotum nie ufności wobec członka Rady Ministrów w uregulowaniach obowiązującej konstytucji i praktyce lat 1997–2007, [w:] Dziesięć lat obowiązywania Konstytucji Rzeczypospolitej, red. E. Gdulewicz, H. Zięba-Załucka, Rzeszów 2007, s. 66.
25 Por. L. Garlicki, Rada Ministrów: powoływanie — kontrola — odpowiedzialność, [w:] Rada Ministrów. Organizacja i funkcjonowanie, red. A. Bałaban, Kraków 2002, s. 254.
26 L. Garlicki, Parlament a rząd w Republice Federalnej Niemiec, Warszawa 1978, s. 90.
27 K. Complak, Opozycja parlamentarna w obowiązującej i przyszłej Konstytucji RP, „Przegląd Sejmowy” 1995, nr 2, s. 39–40. Zob. także W. Skrzydło, R. Mojak, Parliamentary and constututional acoountability, [w:] The principles of Basic Institutions of the System of Government in Poland, red. P. Sarnecki, A. Szmyt, Z. Witkowski, Warszawa 1999, s. 173
28 B. Schmidt-Bleibtreu, F. Klein, dz. cyt., s. 1372.
29 Zob. Z. Kiełmiński, Współczesny parlamentaryzm burżuazyjny, Warszawa 1977, s. 85.
30 Zob. K. Complak, Opozycja parlamentarna..., s. 39; zob. także: M. Dezső, Constitutional law in Hungary, Alphen aan den Rijn, 2010, s. 412–413.
31 Na marginesie warto odnotować spór, jaki zarysował się w doktrynie na tle treści art. 158 ust. 2, a konkretnie sformułowania o „powtórnym wniosku”. Otóż pojęcie to, jak się okazuje, można interpretować co najmniej dwojako. W. Sokolewicz uznaje, iż o „powtórności wniosku” można mówić, jedynie gdy dotyczy on tego samego premiera i tego samego kandydata na szefa gabinetu, co wydaje się potwierdzać językowo-gramatyczna wykładnia regulacji art. 158 ust. 2. Sławomir Patyra zajmuje jednak odmienne stanowisko, uznając że 3-miesięczna bariera, o której mówi się w ustawie zasadniczej, dotyczy wszystkich wniosków, zmierzających do obalenia tego samego rządu, bez względu na zawarte w ich treści wskazania co do osoby kandydata na premiera; zob. W. Sokolewicz, uwagi do art. 154 i 155 Konstytucji, [w:] Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, Komentarz, red. L. Garlicki, t. I, Warszawa 1999, s. 34; S. Patyra, Prawnoustro-jowy status Prezesa Rady Ministrów w świetle Konstytucji z 2 kwietnia 1997 r., Warszawa 2002, s. 49.
32 Grundgesetz. Kommentar, red. M. Sachs, München 2009, s. 1383.
33 Stanowisko to przyjmuję za R. Mojakiem, który odnosi się wprawdzie do regulacji polskich, wydaje się jednak, iż ma ono uniwersalny wymiar; zob. R. Mojak, Parlament a rząd w ustroju Trzeciej Rzeczypospolitej Polskiej, Lublin 2007, s. 564.
34 Takie stanowisko rozwiewa obawy Jacka Zaleśnego, który wskazuje na możliwe manipulowanie mechanizmem konstruktywnego wotum nieufności przez ugrupowania parlamentarne; zob. J. Zaleśny, Konstytucyjne koncepcje odpowiedzialności, [w:] Konstytucja RP z 1997 r. na tle zasad współczesnego państwa prawnego, red. Maria Kruk, s. 181–182. Przyjęcie przedstawionej wykładni stawia w jaśniejszym świetle opinię wyrażoną w niemieckiej doktrynie prawa konstytucyjnego, wskazującą, iż stawianie wniosków o konstruktywne wotum nieufności opozycji parlamentarnej opłaca się tylko wtedy, gdy ich uchwalenie i pełne zrealizowanie [uwaga G.P.] jest realną perspektywą. Niezdolność do wyłonienia rządu w tym trybie, mimo podjętych wysiłków, może jedynie osłabić politycznie partie opozycyjne, przyczyniając się zarazem do wzmocnienia rządzącego obozu: zob. G. Zirker, Die staatsrechtliche Stellung der Opposition nach dem Grundgesetz, Wuerzburg 1970, s. 77 i n. Zob. także S. Haberland, Die verfassungsrechtliche Bedeutung der Opposition nach dem Grundgesetz, Berlin 1995, s. 79.
35 N. Achtenberg, Parlamentsrecht, Tübingen 1984, s. 480.
36 J.S. Tura, M.A. Aparicio Perez, Kortezy Generalne w systemie konstytucyjnym Hiszpanii, Warszawa 2003, s. 128.
37 S. Patyra, Konstruktywne wotum nieufności..., s. 15–16; R. Mojak, Parlament a rząd..., s. 568.
38 M. Zubik, Opinia prawna na temat konieczności uzyskania votum zaufania przez rząd wyłoniony wskutek zgłoszenia konstruktywnego votum nieufności, „Biuletyn Biura Ekspertyz i Opinii Prawnych” 1999, nr 5, s. 73.
39 J.S. Tura, M.A. Aparicio Perez, dz. cyt., s. 129; zob. także I. Bokszczanin, Rząd Królestwa Hiszpanii, [w:] Rządy w państwach Europy, red. E. Zieliński, I. Bokszczanin, Warszawa 2005, s. 205.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.