Świat
Status prawny Krymu w świetle orzeczeń Sądów Konstytucyjnych Ukrainy i Rosji
aneksja Krymu| Autonomiczna Republika Krymu| Federacja Rosyjska| Krym| prawo międzynarodowe| Sąd Konstytucyjny Federacji Rosyjskiej| Sąd Konstytucyjny Ukrainy| Sewastopol| Tatarzy Krymscy| Ukraina
włącz czytnikW 3 numerze Przeglądu Sejmowego znalazła się ciekawa analiza wyroków sądów konstytucyjnych Ukrainy i Federacji Rosyjskiej związanych z aneksją Krymu przez FR.
I. Prezydent Federacji Rosyjskiej 21 marca 2014 r. uroczyście podpisał dwie ustawy dotyczące zmiany statusu prawnego Krymu i miasta Sewastopol: federalną ustawę konstytucyjną nr 6 o przyjęciu do Rosyjskiej Federacji nowych podmiotów — Republiki Krymu i miasta federalnego Sewastopol oraz federalną ustawę nr 36 o ratyfikacji Umowy między Rosyjską Federacją i Republiką Krym o przyjęciu do Rosyjskiej Federacji Republiki Krymu i ustanowieniu w składzie Rosyjskiej Federacji nowych podmiotów[1]. Ustawy te zostały uchwalone dzień wcześniej przez Dumę Państwową i zaledwie kilka godzin wcześniej przez Radę Federacji. Prezydent wydał także dekret o utworzeniu Krymskiego Okręgu Federalnego ze stolicą w Symferopolu[2].
Sąd Konstytucyjny Federacji Rosyjskiej 19 marca 2014 r. [3], na wniosek prezydenta Federacji Rosyjskiej, jednogłośnie stwierdził zgodność z konstytucją umowy między Rosyjską Federacją i Republiką Krym o przyjęciu do Rosyjskiej Federacji Republiki Krymu i ustanowieniu w składzie Rosyjskiej Federacji nowych podmiotów[4].
Artykuł 1 ust. 2 federalnej ustawy konstytucyjnej nr 6 o przyjęciu do Rosyjskiej Federacji nowych podmiotów — Republiki Krymu i miasta federalnego Sewastopol stanowi, iż przyjęcie do Federacji Rosyjskiej Krymu i Sewastopola następuje m.in. na podstawie „rezultatów ogólnokrymskiego referendum przeprowadzonego 16 marca 2014 r. w Autonomicznej Republice Krymu i mieście Sewastopol” oraz „deklaracji niepodległości Autonomicznej Republiki Krymu i miasta Sewastopol”. Niemalże w tym samym czasie Sąd Konstytucyjny Ukrainy uznał, że zarówno referendum na Krymie, jak i deklaracja niepodległości Autonomicznej Republiki Krymu i miasta Sewastopol są niezgodne z konstytucją Ukrainy.
Tym samym mamy do czynienia z niespotykaną sytuacją. Sądy Konstytucyjne dwóch rożnych państw orzekają o zgodności ze swoimi konstytucjami aktów prawnych, które po części dotyczą tej samej materii.
II. Sąd Konstytucyjny Ukrainy 14 marca 2014 r. rozpatrzył wnioski przewodniczącego Rady Najwyższej Ukrainy pełniącego obowiązki prezydenta Ukrainy oraz pełnomocnika Rady Najwyższej Ukrainy do spraw Praw Człowieka o zbadanie zgodności z konstytucją Ukrainy uchwały Rady Najwyższej Autonomicznej Republiki Krymu z 6 marca 2014 r. nr 1702-6/14 o przeprowadzeniu ogólnokrymskiego referendum[5].
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.